Základy SEO aneb jak se posunout na vyšší pozice vyhledávačů

Chcete podstatně zvýšit šanci, že na váš web přilákáte nové návštěvníky? Pak byste rozhodně měli pracovat s optimalizací pro vyhledávače známou pod zkratkou SEO. V tomto článku se dozvíte, jak nechat pro vás SEO úspěšně pracovat.

12 minut čtení
Obrázek ke článku Základy SEO aneb jak se posunout na vyšší pozice vyhledávačů

Co je prvním krokem, který učiníte, když si chcete koupit nový notebook? Kam se nejdříve obrátíte, pokud hledáte třeba novou aplikaci na projektové řízení? A kde si vyhledáte to nejlepší podnikatelské pojištění? Pravděpodobně jste si na tyto otázky odpověděli „vyhledávání na internetu“. Podobně totiž v dnešní době smýšlí většina lidí. Podle průzkumu agentury Statista z roku 2020 si 60 % spotřebitelů před každým větším nákupem vyhledává informace o produktech online.

Je tedy jasné, že byste se měli snažit, aby vaše webové stránky vidělo co nejvíce lidí, kteří se následně můžou stát vašimi zákazníky. Jak toho docílit? Tou jednodušší variantou je zaplatit si online reklamu. Pokud na ni máte rozpočet, není důvod ji nevyužívat. Složitější, ale zároveň dlouhodobě výhodnější a také někdy i levnější variantou, je ale práce s optimalizací pro vyhledávače, známou pod anglickou zkratkou SEO. V tomto článku vám vysvětlíme, v čem SEO spočívá a jak s ním můžete efektivně pracovat.

Co je SEO?

SEO je zkratkou z anglického termínu Search Engine Optimization, který se do češtiny překládá jako optimalizace pro vyhledávače. Pomocí těchto technik docílíte toho, že se váš web bude ve vyhledávání (na Googlu nebo Seznamu) zobrazovat na vyšších pozicích a díky tomu získá více návštěv. Uživatelé si totiž vybírají firmy, které jsou na předních pozicích vyhledávačů. SEO navíc může být levnější než placená reklama.

Abyste dostali váš web na přední pozice v takzvaném organickém (přirozeném, bezplatném) vyhledávání, musí splňovat mnoho podmínek, které si vyhledávače hlídají. Díky naprogramovaným algoritmům vyhodnocují kvalitu každého webu i každé podstránky, která se na webech nachází.

Když uživatel zadá nějaké klíčové slovo do internetového vyhledávání (třeba „pojištění firemního automobilu“), vyhledávač mu nabídne jako první to, co vyhodnotí jako nejlepší možný výsledek pro daného uživatele. Logicky by to měly být třeba stránky pojišťovny, které takový produkt nabízí a daný uživatel už o její nabídku třeba v minulosti projevil zájem. Cílem práce se SEO je pak přesvědčit algoritmy internetových vyhledávačů o tom, že si právě váš web zaslouží být na předních místech vyhledávání.

Vyhledávací algoritmus je složitý počítačový program používaný (mimo jiné) vyhledávači k získávání a poskytování výsledků k vyhledávacím dotazům. Informace o tom, jak algoritmy internetových vyhledávačů přesně pracují, jsou přísně střežené a neustále se upravují, aby je weby a e-shopy nemohly zneužívat ve svůj prospěch.

SEO, nebo reklama?

Jak už jsme vám vysvětlili v jednom z předchozích článků, placenou reklamu ve vyhledávačích můžete spustit velmi rychle a jednoduše, i když nemáte nijak rozsáhlé znalosti. Oslovíte s ní velké množství lidí a pokud ji nastavíte správně, může vám přinést téměř okamžité zvýšení tržeb a zájmu zákazníků.

Oproti tomu je práce se SEO mnohem zdlouhavější. Musíte s ním pracovat soustavně, obvykle vyžaduje zapojení odborníka a jeho efekt se projeví klidně až za několik měsíců. Má ale jednu nepopiratelnou výhodu – přináší vám návštěvnost „zadarmo“, a to dlouhodobě. Samozřejmě zaplatíte práci odborníka, který se bude SEO věnovat, ale na rozdíl od reklamy nebudete muset platit za každé kliknutí, které vám přinese návštěvníka na web.

Nedá se říct, která z těchto dvou metod propagace je lepší. Odborníci se obvykle shodnou na tom, že byste placenou i neplacenou formu reklamy měli vhodně kombinovat a najít poměr, který bude vyhovovat právě vaší firmě. Pokud s marketingem začínáte, ze začátku bude vhodnější spustit placenou reklamu a mezitím pracovat na dlouhodobých cílech prostřednictvím SEO. A jakmile díky SEO začnete získávat organickou návštěvnost, můžete investice do placené reklamy postupně snižovat.

Součásti SEO: on-page a off-page faktory

Jak můžete přesvědčit vyhledávače o tom, že váš web stojí za doporučení? Důležitou roli hraje velké množství faktorů týkajících se webu a obsahu na něm (tzv. on-page faktory), mezi které patří například pravidelná tvorba kvalitního obsahu a zařazování klíčových slov do obsahu webu.

SEO ovlivňují i faktory přesahující hranice vašich webových stránek (tzv. off-page). Internetový vyhledávač zohledňuje, jestli je váš web propojený zpětnými odkazy s jinými stránkami (tedy že odkazy z jiných webů vedou na vaši stránku). To vyžaduje budování vztahů a tvorbu kvalitního obsahu i pro jiné weby a média – tedy spoustu práce, která se vám ale rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Klíčová slova jsou konkrétní slova nebo fráze, na které je potřeba se zaměřit, jestliže chcete dosáhnout co nejvyššího umístění stránky ve výsledcích vyhledávání. Pokud se snažíte pomocí SEO upravit webovou stránku, vybraná klíčová slova umisťujete do adresy webu, titulku článků, nadpisů, obsahu, popisu obrázků, stránky a podobně. Vhodná klíčová slova je nutné předem pečlivě vybrat na základě analýzy klíčových slov.

Analýza klíčových slov je proces, kdy se snažíte zjistit, jaká slova a fráze (a v jakém objemu) lidé hledají prostřednictvím internetových vyhledávačů. Výsledkem je dokument, ve kterém máte zaznamenaný velký počet zajímavých klíčových slov a spojení, která můžete využít pro práci se SEO. Dokument může být krátký, pokud se jedná o velmi jednoduchý web, ale analýzy pro velké e-shopy obsahují tisíce klíčových slov. Zpracovávají je SEO specialisté.

Jak pracovat se SEO

Optimalizace pro vyhledávače je složitý proces, který obvykle vyžaduje práci SEO specialisty. Abyste získali alespoň základní představu, co tato činnost obnáší, představíme vám základní postup:

  1. Analýza klíčových slov. Abyste mohli své webové stránky přizpůsobit, musíte vědět, co obvykle na internetu vyhledávají uživatelé, které chcete oslovit. Zadávají do vyhledávače častěji „pojištění odpovědnosti“, „pojistka odpovědnosti“, nebo „odpovědnostní pojištění“? Analýza hledanosti jednotlivých frází vám to odhalí. Slouží k tomu užitečné specializované online nástroje, například Marketing Miner nebo Collabim.

  2. Úprava webu. Jakmile zjistíte, jaká sada klíčových slov je pro vás nejvhodnější, potřebujete je umístit na svůj web. Algoritmy vyhledávačů však hodnotí i složitost webů (počet jednotlivých podstránek) a jejich kvalitu. To znamená, že pro jednotlivé druhy výrobků nebo služeb budete muset vytvořit vlastní podstránku a upravit její nastavení. Vyhledávače hodnotí i technické provedení webu – s tím vám bude muset pomoct webový programátor.

  3. Budování obsahu. Na váš web nestačí umístit jen fotku produktu a tlačítko „Objednat“. Budete ho muset vybavit kvalitně zpracovanými a dostatečně dlouhými texty a popisky, které budou také obsahovat vhodná klíčová slova.

  4. Lov zpětných odkazů. Budete usilovat o to, aby o vás psaly jiné internetové zdroje a uvedly odkaz na vaši stránku. Čím více odkazů vedoucích z kvalitních webů získáte, tím lépe na tom bude vaše SEO. Dosáhnete toho zejména tím, že budete tvořit kvalitní obsah, který budou chtít ostatní lidé sdílet nebo umístit na svém webu spolu se zpětným odkazem. Můžete také požádat obchodní partnery nebo dodavatele, aby na svém webu umístili odkaz na vaše stránky nebo si koupit PR články v médiích.

  5. Analýza výsledků. Jak už víte, SEO je náročný proces. Je proto důležité, abyste vývoj návštěvnosti analyzovali z dlouhodobého hlediska a snažili se následně vychytat případné „mouchy“. Kromě toho vyhledávače i dvakrát ročně upravují své algoritmy a vy se jim budete muset pravidelně přizpůsobovat.

Pozor na zkratky

Možná vás při čtení tohoto článku napadlo, jestli není možné přísný filtr vyhledávačů nějakým způsobem obejít. Samozřejmě byste nebyli první. Obelhat algoritmus vyhledávačů je rok od roku těžší právě proto, že se o to lidé v minulosti často pokoušeli. Dříve stačilo, když jste na jednoduchou stránku vypsali 50 klíčových slov a návštěvníci se začali hrnout. Poté bylo „v módě“ napsat krátký článek a na konec textu vložit klíčová slova tak, aby nebyla vidět – měla stejnou barvu, jaká byla na pozadí.

I v dnešní době vám podobné úskoky mohou nějaký čas procházet. Obvykle v řádu týdnů. Pak vás ale vyhledávače začnou trestat nízkou návštěvností, a pokud nedojde k nápravě, nakonec váš web úplně vyřadí ze svých indexů. Google, Seznam i další velké internetové vyhledávače totiž chtějí nabízet svým návštěvníkům pouze kvalitní obsah. Pokud ho nezajistíte, nebudou s vaším webem chtít mít nic společného – přestanete pro ně existovat. Jednoznačně se vám tedy vyplatí věnovat taktikám SEO co největší množství času a potřebných zdrojů.

Mohlo by vás zajímat:


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.