Základy networkingu: Jak na budování osobní sítě kontaktů?

Ať jste drobný živnostník nebo majitel zaběhnuté firmy, určitě jste se už někdy setkali se slůvkem networking. V tomto článku vám vysvětlíme, co tato aktivita znamená a dáme vám tipy, jak networking co nejlépe využívat, aby vašemu podnikání účinně pomáhal.

7 minut čtení
Obrázek ke článku Základy networkingu: Jak na budování osobní sítě kontaktů?

Networking je v tuzemsku relativně mladá disciplína. Inspirace k nám dorazila především z USA, kde se už desítky let jedná o naprosto běžnou činnost, bez které se podnikatelé neobejdou. Dobrý networking navíc nepřináší pouze vylepšení na poli kariéry a rozvoje firem, ale může obohatit i váš osobní život. Pojďme se tedy podívat, o co přesně se v networkingu jedná. Navíc vám v 10 tipech poradíme, jak můžete networking co nejlépe využívat.

Co znamená networking?

V networkingu jde o navazování, budování a rozvíjení užitečných vztahů. Často se používá při budování vlastního byznysu a obchodních strategií, ale také v osobním životě. Nejedná se přitom o nahodilé hromadění papírových vizitek v zásuvce nebo o navazování spojení na síti se zástupem neznámých lidí. Nezbytným prvkem při navazování klíčových vztahů je důvěra. V networkingu je důležitý důraz na spolupráci, vzájemný zájem, poznání a respekt. Výsledkem je pak síť (net) kvalitních a aktivních kontaktů, které si vzájemně pomáhají.

Co networkingem získáte?

Bez vytváření mezilidských vztahů se neobejde žádná firma. Můžete mít ten nejlepší produkt nebo službu, ale pokud neznáte ty správné lidi, kteří vám je pomůžou prodat, bude se vám podnikat dost těžko.

Networking je velmi běžný především ve startupovém prostředí, které je ze své podstaty dynamické a inovativní. Mladé firmy na trh přinášejí jedinečná řešení, mají velké ambice a rychle rostou. K tomu, aby se z nich staly stabilní a prosperující firmy, ale často potřebují podporu investorů a nových partnerů. Aby našly ty nejvhodnější a přilákaly jejich pozornost, musí obvykle „rozhazovat sítě“ – snažit se najít užitečné kontakty nebo doporučení, díky kterým se k vhodným investorům a partnerům dostanou blíž. Networking ale samozřejmě není užitečný jen pro startupy. Běžně ho používají i pracovníci zavedených firem všech velikostí, a to v naprosté většině odvětví.

Díky networkingu získáte především osobní doporučení, které často vede k uzavření obchodu, navázání spolupráce nebo dalšího nového vztahu. Můžete také například získat nové zakázky, posily do týmu nebo najít další podnikatelské příležitosti.

Umění networkingu: Jak efektivně navazovat vztahy

Dalo by se říct, že míru úspěchu v podnikání výrazně ovlivňuje intenzita vašeho nasazení při budování networkingu. Čím víc energie do něj věnujete, tím rychleji se obklopíte klíčovými obchodními partnery, dodavateli, zákazníky a dalšími užitečnými kontakty. Je ale důležité se s těmito lidmi naučit efektivně komunikovat a rozvíjet vaše vztahy tak, aby spolupráce přinášela užitek oběma stranám. Přečtěte si deset tipů, které vám toho pomůžou dosáhnout:

1. Začněte u svých „starých známých“. Možná si to ani neuvědomujete, ale mezi vašimi bývalými spolužáky nebo kolegy můžete najít užitečné kontakty, s nimiž se dají vztahy rychle obnovit a využít je pro vaše aktuální potřeby. Do začátku vám poskytnou dobrý základ, od kterého se můžete „odpíchnout“ při dalším budování networkingu.

2. Nechte se seznamovat. Pokud znáte ve svém okolí někoho, kdo už má širokou síť kontaktů, zkuste ho požádat, aby vás představil jeho známým

3. Pravidelně navštěvujte akce, kde máte příležitost k networkingu. Průběžně vyhledávejte události, kde se můžete seznámit se zajímavými lidmi. Kromě oborových setkání, kurzů, konferencí nebo veletrhů se můžete účastnit i akcí jiného typu, na kterých pravděpodobně narazíte na někoho s podobnými zájmy – třeba večírků nebo vernisáží. Příležitost k networkingu se ale klidně může naskytnout třeba i v obyčejné kavárně.

4. Networkujte online. Pokud zjistíte, že networking naživo není nic pro vaši povahu, můžete k němu stejně dobře využít internet a sociální sítě. Zajímejte se především o profesně zaměřenou síť LinkedIn.

5. Neříkejte si rovnou o práci. Prostřednictvím networkingu máte získávat informace nebo kontakty, které vám dokážou být užitečné při rozvoji vašeho byznysu. Určitě ale networking nespočívá v tom, že byste na sestavený seznam kontaktů rozeslali svůj životopis a dožadovali se u těchto lidí práce nebo přidělení zakázek.

6. Nebuďte povrchní a zajímejte se o druhé. Networking je o budování vzájemného respektu a důvěry. Neberte proto nový kontakt jako další položku v adresáři, kterou budete pouze využívat. To je jistá cesta, jak o takový kontakt rychle přijít. Projevte o nový kontakt skutečný zájem na osobní úrovni. Poznáte se tak mnohem lépe a vaše vztahy budou hlubší.

7. Buďte velkorysí. Nepovažujte networking za prostředek pro získání pouze vlastního prospěchu. S vašimi kontakty si musíte pomáhat navzájem. Čas od času vám neuškodí předat své odborné znalosti nebo třeba nabídnout vaši službu za zvýhodněných podmínek. Tady bez výhrady platí tradiční české přísloví, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.

8. Propojujte své kontakty navzájem a dávejte doporučení. Při každé vhodné příležitosti propojujte lidi, pro které je užitečné se navzájem znát. A pokud máte s někým pozitivní zkušenost, rozhodně ho doporučujte dál. V budoucnu vám to určitě vrátí.

9. Nepřestávejte na vztazích pracovat. Networking není jednorázová záležitost. Navázané vztahy musíte průběžně udržovat, čas od času své známé kontaktovat a projevit o ně zájem. Jinak na vás zapomenou a síť se vám postupně začne rozpadat.

10. Veďte si databázi kontaktů. Pokud se váš networking bude dobře rozvíjet, rychle nasbíráte velké množství kontaktů a informací o nich. Pište si o nich poznámky, abyste měli o své síti neustále dokonalý přehled a kontakty si „nepletli“.

Těchto deset základních rad vám pomůže využívat pozitivní přínosy networkingu účinně a přitom citlivě. Buďte si jisti, že pokud budete networkingu věnovat dostatečné úsilí, lidé si vás mnohem lépe zapamatují a budou mít přehled o tom, co děláte vy i vaše firma. A hlavně, získáte si jejich důvěru, takže vám pak snáze dají přednost oproti méně aktivní konkurenci.

 

Mohlo by vás zajímat: