Deset tipů, jak najít investora
Pokud chcete urychlit vývoj vaší firmy nebo obsadit další trhy výrazně rychleji, než si na takový růst sami vyděláte, neobejdete se bez dalších finančních zdrojů od investorů. Poradíme vám, kde pro vaši firmu hledat investora.
6 minut čteníHledání a oslovování investorů se v současnosti stalo nedílným doplňkem při zakládání nových firem a startupů. Týká se ale i každého podnikatele, který chce svůj stávající byznys skokově rozvinout a vylepšit. Pokud potřebujete co nejrychleji uvést na trh nový produkt nebo službu, expandovat do nových lokalit, pořídit nové vybavení nebo třeba založit novou pobočku, měli byste najít někoho, kdo vám s tím dokáže pomoct. A to nejen finančně, ale i svými praktickými radami a zkušenostmi.
Na trhu existuje několik základních typů investorů a každý z nich má jiné motivace, zdroje a schopnosti. Nejprve si tedy udělejte přehled o tom, jaký typ investora je pro vaši firmu nejvhodnější. Pak se můžete začít důkladně připravovat na jejich oslovení. Otázkou ovšem zůstává, kde vhodné investory hledat.
Nepodceňujte finanční rizika, která přináší rozjezd nebo skokové rozšíření firmy. Všestranné podnikatelské pojištění vám pomůže ustát jakékoli nečekané potíže.
Hledání investora chce dostatek času
Předtím, než najdete vhodného investora, se kterým si byznysově sednete a „plácnete“, vás čeká pořádný kus náročné práce. Pravděpodobně budete muset oslovit minimálně desítky lidí a stejně odejdete pokaždé s prázdnou. To se ovšem stane skoro každému podnikateli, nesmíte se proto nechat odradit. Když bude vaše podnikání dávat smysl, vytrváte ve své snaze a využijete všechny zdroje, které se nabízí, velmi pravděpodobně nakonec svého investora získáte. Nabízíme vám deset tipů, které vám pomohou při hledání investora lépe uspět:
1. Pokud hledáte andělského investora, zaměřte se jejich oficiální sdružení, asociace a skupiny. Součástí sítí andělských investorů jsou pouze důvěryhodní investoři, na které se budete moct spolehnout. Můžete oslovit celou skupinu investorů hromadně, nebo ještě lépe, vyberte si mezi jejími členy jednotlivé investory a zkuste je kontaktovat napřímo.
2. Prozkoumejte možnosti inkubátorů a akcelerátorů pro startupy. Inkubátory pomáhají rozjet provoz firmy v jejích úplných počátcích. Nabízí jí většinou zázemí, mentoring a další služby související s provozem firmy, přímá finanční podpora ale nemusí být pravidlem.
3. Zkuste crowdfunding neboli skupinové financování. Nabízí zajímavou příležitost, jak můžete o vašem produktu dát vědět široké veřejnosti a navíc získat peníze na rozjezd podnikání. V rámci crowfundingu přispívá větší počet lidí menšími částkami na splnění určitého cíle. Stačí váš produkt přihlásit do některé specializované služby (Kickstarter, Indiegogo nebo třeba HitHit), spustit v ní online kampaň a nabídnout lidem, co za svoje peníze dostanou. A když vaše kampaň osloví velké množství uživatelů, můžete přilákat i pozornost mnohem většího investora.
4. Využívejte sociální sítě. Sociální média vám poskytnou prostor pro první testování trhu a získání pozornosti zákazníků i investorů. Prostřednictvím příspěvků, reklam nebo i přímých soukromých zpráv můžete investory účinně oslovit. Z pohledu možností seznámení po profesionální stránce je ideální služba Linked In.
5. Komunikujte s ostatními podnikateli. Udržujte kontakt s dalšími tuzemskými, ale třeba i zahraničními podnikateli. Můžete od nich získat cenné rady a zkušenosti, včetně tipů a kontaktů na investory. Pomoci vám v tom dokáže členství v různých podnikatelských organizacích typu regionálních Hospodářských komor, klubů podnikatelů nebo třeba v agentuře Czech Invest.
6. Navštěvujte oborové akce a konference. V průběhu celého roku se koná velké množství networkingových akcí, jako jsou nejrůznější konference, setkání startupů nebo třeba veletrhy. Na nich můžete načerpat inspiraci, seznámit se s potenciálními investory a propagovat svůj nápad.
7. Hledejte informace přímo od investorů. V tištěných médiích i na internetu najdete rady od samotných investorů, kteří rádi sdílejí tipy, jak je nejlépe oslovit. Pokud se s investory budete bavit „jazykem“, který očekávají, mnohem rychleji a lépe vás pochopí.
8. Neomezujte hledání jen na veřejně známé investory. Vaším investorem se může stát i někdo, kdo dosud do cizí firmy neinvestoval. Můžete také najít partnera, se kterým se spojíte a společnou nabídkou pak oslovíte mnohem více zákazníků než každý sám.
9. Peníze nejsou všechno. Utratit investice je snadné, nové peníze se ale vydělávají těžko. Firmy často nezvládnou samy vytvořit pokročilejší obchodní plán nebo reagovat na vývoj trhu. Hledejte proto investory, kteří vám nedají jen peníze, ale ujmou se také role parťáka, který pomůže svými zkušenostmi i nápady stabilizovat chod vaší firmy.
10. Buďte aktivní. Nečekejte, že vám úspěch spadne do klína sám nebo ho někdo odpracuje za vás. Bez vašeho aktivního přístupu a velkého nasazení nového investora nezískáte.
Hledání investorů úzce souvisí se sestavením investorského profilu. Vybírejte si pro oslovení takové investory, kteří jsou vhodní pro vaši firmu. Měli by se zajímat o vaše odvětví, o firmy ve vaší fázi vývoje nebo musíte vidět jasnou synergii mezi jejich a vašimi produkty. Výběrem vhodných investorů výrazně ušetříte čas i energii v rámci jednání a samozřejmě zvýšíte vaši šanci na úspěch.
Mohlo by vás zajímat: