Jak zaujmout investora

Chcete přesvědčit investora, aby vložil své finanční prostředky do rozvoje vaší firmy, ale nejste si jistí, jak na to? Přečtěte si několik rad, které vám pomůžou investora zaujmout.

7 minut čtení
Obrázek ke článku Jak zaujmout investora

Hledání investorů je pro firmy vždy obrovskou výzvou. Ve výjimečných případech sice investoři mohou přijít za firmami sami, ale většinou je o ně nutné bojovat. Přehled jejich základních typů a co od nich očekávat, jsme vám nabídli v našem předchozím článku.

Všechny typy investorů spojuje jeden základní fakt: jsou to úspěšní lidé, kteří nemají času nazbyt. Musíte je proto zvládnout zaujmout „na první dobrou“, jinak vám nedají šanci.

Pokud potřebujete nastartovat nebo rozšířit svůj byznys, určitě si kladete otázku, jak správně postupovat, abyste investora dokázali dostat na svou stranu. Není to sice rozhodně jednoduchý úkol, ale pokud vaše firma má trhu co nabídnout a zároveň nepodceníte důkladnou přípravu, vaše šance by měly být poměrně vysoké. Pojďme se tedy podívat na několik tipů, jak investory oslovit a zaujmout.

Rozjet vlastní firmu není jednoduchý úkol. Čeká na vás řada nástrah, kterým vždy nemůžete zabránit. Nezapomeňte si tedy pořídit kvalitní pojištění, které vám pomůže tato rizika účinně snížit.

Příprava na oslovení investora

Samotný dobrý nápad na dobytí trhu investorovi rozhodně stačit nebude. Před tím, než ho budete moct oslovit, vás čeká ještě pořádný kus práce.

Prvním krokem je důkladná analýza trhu, která ukáže, jestli váš produkt nebo služba má skutečně šanci obstát. Zjistíte, jestli o váš nápad vůbec může být zájem a uděláte si detailní přehled o konkurenci. Na základě informací, které získáte, pak musíte být schopní popsat konkrétní segment trhu, který chcete se svým jedinečným nápadem obsadit.

Poté přichází na řadu vypracování kvalitního byznysového plánu. Ten musí obsahovat popis základních informací o vašem projektu a také finanční, organizační a marketingový plán. Může se jednat o poměrně dlouhý dokument, jehož příprava zabere hodně času – minimálně v řádu týdnů. Návody, jak má přesně vypadat, jsou dostupné na internetu a rádi o nich hovoří samotní investoři. Důležité je především to, abyste v plánu používali realistická data, která dokážete obhájit. Investoři nechtějí poslouchat žádné smyšlené pohádky a jakmile objeví zásadní nesrovnalosti, jejich důvěru ztratíte a už pravděpodobně nikdy nezískáte zpět.

Důkladně si také předem rozmyslete, jaké investory oslovíte. Musíte cílit pouze na ty, kteří se zajímají o trh, na kterém chcete působit a kteří investují do firem ve vaší fázi vývoje. Někteří investoři se totiž specializují na začínající podniky a jiní jsou zase ochotní zafinancovat jen zavedenější firmy, které už mají své platící zákazníky.

Než potenciální investory kontaktujete s oficiální nabídkou, která bude sice splňovat všechny náležitosti, ale půjdete do úplně neznámých vod, můžete štěstí vyjít naproti a zkusit se s investory osobně seznámit. Účastněte se proto veletrhů, konferencí a networkingových akcí. Mnohem lépe se tak zorientujete v tom, co investory zajímá a můžete pro ně později upravit svou nabídku zcela na míru.

Prezentace nabídky

Jakmile investora oslovíte, přijde to pravděpodobně nejtěžší. Svůj produkt nebo službu mu musíte umět dobře osobně prodat.  Nejlepší způsob, jak to udělat, je připravit si vyladěnou prezentaci, které se říká sales pitch nebo pitch deck.

Pitch deck má nabídnout stručnou ochutnávku vašeho byznys plánu, ze které investor ihned pochopí, co děláte a jaké máte plány. V podstatě musíte svůj detailně vypracovaný podnikatelský plán sesumírovat do velmi jednoduché, a přitom atraktivní formy.

Tato vaše prezentace musí odvyprávět vše podstatné prostřednictvím co nejmenšího množství textu. Zkrátka zmínit hlavní fakta a obchodní data. Měla by také obsahovat bohaté vizuální prvky, včetně podstatných grafů, čísel a obrázků – pro účinnější pochopení vašich argumentů.

V prezentaci popište, co přesně chce vaše firma dělat a v čem je její produkt jedinečný a přínosný pro zákazníka. Využijte znalosti načerpané z analýzy trhu a použijte všechny aktuální a důležité poznatky. Investora bude také samozřejmě zajímat, kolik firma potřebuje peněz, za co přesně je plánuje utratit a jaký to bude mít pro firmu přínos.

V oblasti startupů je známý takzvaný elevator pitch, tedy „výtahová prezentace“. Jedná se o minutu dlouhou prezentaci, během které podnikatel musí zvládnout odříkat vše podstatné a investora zaujmout. Název údajně pochází z dob, kdy lidé „lovili“ investory ve výtazích a měli tak jen krátký okamžik na to, aby je přesvědčili k obchodní schůzce.

Pokud váš návrh investora zaujme, určitě vám to dá hned najevo. Pak můžete pokračovat ve vyjednávání a v detailnějším představení vašeho podnikatelského plánu, který jste si předem důkladně připravili.

Nezapomeňte, že investoři jsou také jenom lidé, stejně jako vy. Proto se i k záležitostem souvisejícím s oslovením investora snažte přistupovat lidsky a maximálně otevřeně. Pokud máte zákazníkům co nabídnout, zkušený investor váš potenciál rychle pozná a nechá se přesvědčit o tom, že váš podnik pro něj představuje skvělou příležitost pro zúročení svých investic.

 

Mohlo by vás zajímat: