Dobrý web - základ úspěchu u zákazníků

Dejte o vaší firmě vědět potenciálním zákazníkům a vytvořte si vlastní web. Poradíme vám, jak si zvládnete sami vytvořit efektní webové stránky a vyvarovat se základních chyb, které možná udělala vaše konkurence.

8 minut čtení
Obrázek ke článku Dobrý web - základ úspěchu u zákazníků

V minulém článku jsme si vysvětlili základní pojmy a činnosti, se kterými je třeba počítat pro vytvoření promyšleného základu firemní identity. Takže už máte firmu s vhodným názvem, stejnojmennou doménu, sestavený příběh firmy a vytvořený manuál firemní identity, podle kterého postupně stavíte firemní image. Teď je správný čas na vytvoření webových stránek vaší firmy.

Obsah je král…

Dobrý web má jasný úkol – oslovit potenciální zákazníky, nabídnout jim vhodné informace a přesvědčit je, aby se na jeho stránky měli důvod vracet. Web je digitální vizitka vaší firmy, která by měla obsahovat vše podstatné a říkat to naprosto srozumitelně. Základem každého webu je tedy obsah a po celou dobu jeho přípravy musíte myslet především na vaše zákazníky. Zkuste si proto odpovědět na čtyři základní otázky, které vás při tvorbě obsahu správně nasměrují:

  • Kdo jsou vaši zákazníci?
  • Jaké mají vaši zákazníci vlastnosti a zájmy?
  • Co budou chtít zákazníci na vašem webu hledat?
  • Jakým tónem budete komunikovat se zákazníky?

 

Protože tvorba webu obvykle trvá minimálně několik týdnů, ale častěji spíše několik měsíců, naplánujte si hlavní cíl webu a ten začněte po menších krocích plnit. Pokud své plány hned na začátku přeženete, může vás to později demotivovat. Rozmyslete si tedy především, co chcete lidem nabízet, proč by si to měli koupit u vás a ne u konkurence, a čeho chcete dosáhnout v prvním roce. Podle toho tvořte obsah.

… a vzhled královna

Jakmile si uděláte jasno v tom, jaký obsah je pro váš web nejvhodnější, můžete se začít zabývat vzhledem webu. Neznamená to ale, že se kvůli tomu musíte pustit do studia grafiky a trendů. V oblasti tvorby webu je dnes totiž na trhu obrovská nabídka komerčních služeb, takže se musíte především rozhodnout, jestli se budete snažit vytvořit web z větší části vlastními silami nebo vsadíte kompletně na služby profesionálů.

Pokud máte menší firmu, na tvorbu webu si určitě můžete troufnout sami. Stačí si vybrat mezi spoustou komerčních šablon tu, která vám nejvíce padne do oka, a zaplatit obvykle jednotky tisíc za možnost využívat pro její přizpůsobení vašim potřebám online administraci neboli redakční systém. Šablonu pak naplníte vaším obsahem a můžete web okamžitě publikovat na doméně, kterou jste si koupili v době, kdy jste vymýšleli název vaší firmy.

Takto vytvořené webové stránky si budete spravovat sami, a tudíž budou pod vaší stálou kontrolou. Mezi nejznámější služby nabízející snadnou tvorbu svépomocí patří např. Webnode, Wix, Moje stránky, eStránky, Zombeek nebo InPage. Tyto systémy nevyžadují žádné předchozí zkušenosti s tvorbou webu – zkrátka jen plníte šablonu.

Pokud budete chtít velký web s originální grafikou, atypickými prvky a bohatými možnostmi administrace, vyplatí se oslovit specializované webdesignery, kteří dokážou vytvořit propracované řešení na míru. Musíte ovšem počítat s tím, že za takový web zaplatíte vyšší desetitisíce až statisíce korun.

Spolehlivý a plně responzivní web

Ať už zvolíte pro váš web komerční šablonu nebo služby profesionálních webdesignerů, získáte vždy moderní web, který bude po funkční stránce spolehlivý, a navíc optimalizovaný i pro zobrazení na mobilních zařízeních (responzivní). Vaše jediná starost tak bude naplnit ho zajímavým obsahem a udržovat aktuální.

Obsah webu je naprosto klíčový pro to, aby vás zákazníci dokázali najít. Při tvorbě obsahu se proto řiďte několika důležitými zásadami, které vám pomohou dostat se k očím zákazníků blíže než vaše konkurence. Tyto zásady jsou součástí procesu SEO, neboli ovlivňování viditelnosti webu v neplacené části výsledků internetových vyhledávačů. Čím lépe bude váš web zohledňovat principy SEO, tím výše a častěji se objeví ve výsledcích vyhledávání a může na něj přijít více návštěvníků.

  • Pište jazykem, kterému mohou všichni rozumět.
  • Publikujte jen opravdu přínosné informace.
  • Vytvářejte vlastní texty, nekopírujte je z jiných stránek.
  • Čleňte texty prostřednictvím nadpisů, podnadpisů, citací a odrážek s jednotným stylem.
  • Nepište příliš dlouhé texty.
  • Pracujte v textu s odkazy.
  • Používejte obrázky a video.
  • Pojmenovávejte obrázky, které zařazujete do textu.
  • Zařazujte tzv. akční tlačítka s jasným pokynem pro uživatele, co mají udělat.
  • Ověřte, zda se připravené texty dobře čtou i na mobilu.

 

Kvalitní domovská stránka – výloha vašeho webu

I když už umíte vytvořit kvalitní obsah, je také důležité, aby byl na webu dobře vidět a zákazníci se k němu mohli snadno dostat. Věnujte proto zvýšenou pozornost domovské stránce a navigaci na webu. Základem vhodně navržené domovské stránky je dobře viditelný titulek a podtitulek (slogan), který zákazníkům jasně řekne, o čem web je a upoutá jeho pozornost. Průměrný návštěvník totiž při své první návštěvě stráví na webu jen maximálně 10 vteřin, během nichž se rozhoduje, jestli mu web má nebo nemá co nabídnout.

Obsah na vašem webu rozdělte do logických částí a výstižně je popište – menu na vašem webu nesmí být příliš složité a nepřehledné. Mělo by také obsahovat maximálně osm položek. Nepřehánějte to ani s barvami, budou stačit dvě hlavní a dvě doplňkové. Domovská stránka webu funguje jako výloha v obchodě a ukazuje úroveň vašeho webu. Mějte vždy na paměti pravidlo 10 vteřin – čím přehlednější stránky, tím lépe na nich vynikne vše podstatné. Přesto ale musíte i na domovské stránce nabídnout nějakou přidanou hodnotu, kvůli které se budou návštěvníci na váš web vracet.

5 chyb, které odradí návštěvníky webu:

  • Nepřehledná domovská stránka.
  • Příliš složité menu webu.
  • Nadbytečné množství barev.
  • Neaktuální a zbytečný obsah.
  • Pomalý web se zbytečnými efekty, např. hudbou v pozadí.

 

Analyzujte a vylepšujte

Aby se váš web mohl neustále vyvíjet a vycházet vstříc očekávání zákazníků, je nutné přesně vědět, jak se na webu chovají. Tyto informace se označují jako statistiky návštěvnosti a největším nástrojem pro jejich zpracování je služba Google Analytics. Vyhodnocuje například zdroje návštěvnosti (z jakých stránek návštěvníci přišli), regionální data (odkud a kolik návštěvníků přišlo podle měst a krajů) nebo míru zájmu o konkrétní produkty a služby (pořadí návštěvnosti jednotlivých stránek na webu). Analýzám statistik návštěvnosti webu se budeme podrobněji věnovat v samostatném článku.

V dalším článku přineseme užitečné tipy k tomu, jak si vytvořit kvalitní eshop.