Podnikatelský plán: Jak ho zpracovat co nejlépe?
Podnikatelský plán není jen tabulka s čísly. Určuje směr, propojuje nápady s realitou, pomáhá plánovat finance, oslovit investory a růst. Je to základ každého úspěšného byznysu, ať jde o kavárnu, aplikaci nebo nový e-shop.
8 minut čtení
Podnikatelský (byznysový) plán slouží jako kompas pro firmu. Udržuje směr, dává přehled o financích i procesech a zvyšuje šanci, že podnikatelské cíle nezůstanou jen na papíře.
Nemá žádnou pevně danou podobu, která by jednoznačně zaručila vysokou úroveň kvality. Každé podnikání je totiž jiné, a proto se logicky musí lišit i jeho popis a záměr. Existují pouze obecné osnovy a pár základních pravidel, od kterých se podnikatelé mohou „odpíchnout“.
K čemu slouží podnikatelský plán?
Podnikatelský plán je rozsáhlý dokument, který může mít až několik desítek stran. Podnikatel v něm shrnuje všechny základní informace o firmě, kterou plánuje založit nebo dále rozvíjet. Po jeho přečtení by mělo být každému jasné, jaké kroky firmu v následujících letech čekají a kolik peněz bude jejich realizace stát.
Sepsání dokumentu je naprosto nezbytné zejména tehdy, když chcete získat finanční prostředky od banky, investora nebo si plánujete sehnat společníka. Na základě podnikatelského plánu si kdokoli může vyhodnotit finanční výhodnost, realizovatelnost a konkurenceschopnost vašeho projektu.
Jak postupovat při tvorbě podnikatelského plánu?
Než se vrhnete na zpracování podnikatelského plánu, ujasněte si nejprve, pro koho je určený. Můžete si ho sestavit pouze pro vlastní potřebu a jeho prostřednictvím si ujasnit vaši situaci a co od projektu očekáváte. Velmi pravděpodobně ale budete dokument zpracovávat pro někoho dalšího, a proto byste si na něm měli dát velmi záležet a přizpůsobit tomu formu i rozsah.
Byznysový plán ovšem nemusí být naprosto dokonalý a rozhodně není nikdy úplně finální. Jedná se o dokument, který se má postupem času, díky zjišťování nových poznatků a vývoji firmy, měnit a přizpůsobovat aktuální situaci. Nebuďte tedy na sebe při jeho zpracovávání příliš přísní. Jedná se spíše o prostředek, jak si utřídit myšlenky, ne cílovou stanici.
Váš podnikatelský plán by měl především co nejvěrněji odpovídat realitě. Předem byste si měli zpracovat průzkum trhu a analýzu konkurence a data z nich v podnikatelském plánu využít. Všechny své myšlenky podepřete fakty a nesnažte se plán stavět na domněnkách nebo údaje zveličovat. To by vám naopak uškodilo, protože byste tím v možných investorech nebo společnících vyvolali nepřiměřená očekávání nebo naopak vzbudili nedůvěru.
Co patří do podnikatelského plánu
Při tvorbě plánu pracujte s „optimistickou“ i „pesimistickou“ variantou vývoje. Každý podnikatel si v začátcích představuje ideální scénáře, ve kterých se mu na první pokus rychle a jednoduše povede uspět. Realita ale bývá často jiná a vývoj trhu není možné předpokládat na 100 %. Měli byste proto raději počítat i s možnými překážkami nebo dílčími neúspěchy. Díky těmto úvahám s předstihem odhalíte případná rizika a připravíte si i „záchrannou“ strategii. Za tímto účelem se běžně používá takzvaná SWOT analýza.
SWOT analýza je druh strategické analýzy, jejímž prostřednictvím se vyhodnocují vnitřní silné i slabé stránky firmy a příležitosti a hrozby z vnějšího prostředí. Díky ní si můžete ujasnit směr a strategii rozvoje a krátkodobé i dlouhodobé cíle vašeho podniku.
V byznysovém plánu se zaměřte se zejména na finanční stránku vašeho podnikání. Pro firmu je samozřejmě důležitý detailní popis produktu a jeho vývoje, ale investora nebo nového partnera bude spíš zajímat to, kolik peněz si vyžádá výrobní proces a jestli na výrobě ještě něco vydělá. Zkuste co nejlépe odhadnout vaše budoucí příjmy a náklady. Snažte se maximálně zohlednit data, která získáte průzkumem trhu a konkurence.
Doplnit můžete i udržitelnost a ESG trendy. V plánech rostoucích firem se nyní klade důraz na environmentální, sociální a správní aspekty, které investoři i zákazníci stále důležitěji vnímají. Další položkou může být i flexibilita v kontextu pracovního práva. Pro plánované podniky je užitečné vědět o změnách ve legislativě (např. práce na dálku, dohodové formy) a zahrnout je do organizační části.
Jak má vypadat výsledek?
Mnoho částí byznysplánu lze dnes zpracovat pomocí specializovaných webových aplikací, které výrazně zjednodušují tvorbu marketingové strategie nebo finančního modelu. Určitě vám pomůže, pokud byznysový plán proberete s někým, kdo má v jeho tvorbě více zkušeností. Nebojte se i konzultace s umělou inteligencí.
Úvod pište až jako poslední. Teprve až se „propíšete“ celou strukturou podnikatelského plánu, zaměřte se na shrnutí, které se umisťuje na začátek dokumentu. Budete přesně vědět, o čem je celý dokument a co tedy napsat do úvodu, který bude díky tomu i dostatečně stručný, výstižný a zajímavý.
Na závěr si zkontrolujte grafickou úpravu, stylistiku, gramatiku a pravopis. Bezchybná forma udělá na investory nebo společníky jednoznačně dobrý dojem. Dokument si také můžete nechat zkontrolovat. A to nejen z hlediska formy, ale také z hlediska obsahu. Určitě vám pomůže, pokud byznysový plán proberete s někým, kdo má v jeho tvorbě více zkušeností.
Doporučená struktura podnikatelského plánu:
- Titulní strana: Název podnikatelského plánu, název firmy, IČO, sídlo, právní forma, jména zakladatelů/společníků, kontaktní údaje.
- Manažerské shrnutí (Executive Summary): Stručný přehled záměru, klíčové cíle, očekávané výnosy, objem požadovaného financování (pokud relevantní).
- Popis podnikatelského záměru a firmy: Historie a motivace, zaměření podnikání, poslání firmy, právní forma, organizační struktura.
- Profil zakladatele / týmu: Odborné a osobní zkušenosti klíčových osob, jejich kompetence a role.
- Popis produktu nebo služby: Přidaná hodnota, stádium vývoje, odlišnost od konkurence, užitek pro zákazníka.
- Analýza trhu a konkurence: Cílové skupiny, segmentace, velikost trhu, hlavní konkurenti, konkurenční výhody. SWOT analýza.
- Marketingová a prodejní strategie: Strategie vstupu na trh, distribuční kanály, cenová politika, promo aktivity.
- Provozní plán a zdroje: Vstupy a dodavatelé, klíčové procesy, technologie, výrobní nebo provozní kapacity.
- Tým a personální plán: Aktuální a budoucí personální potřeby, náklady na mzdy, HR strategie.
- Finanční plán: Odhad tržeb a nákladů, cash flow, bod zvratu, investiční náklady, struktura financování.
- Časový plán / milníky: Klíčové etapy vývoje projektu, termíny, odpovědnosti.
- Hodnocení rizik a scénáře: Identifikace hrozeb, krizové plány, optimistická a pesimistická varianta vývoje.
- Závěr: Shrnutí hlavních bodů, výzva k akci (např. investici), další plánované kroky.
- Přílohy: Výkazy, tabulky, životopisy, výstupy z průzkumů, reference.
K základům každého podnikání patří pojištění, které firmy všech velikostí ochrání před finančními i provozními dopady mnoha rizik. Přečtěte si, jak může pomoct i vaší firmě.
Kvalitně zpracovaný podnikatelský plán vám pomůže stanovit hlavní obchodní cíle pro vaši firmu, získat finanční prostředky, zajistit strategická spojení a přilákat vhodné zaměstnance. Především vám ale prozradí, jestli víte, co od podnikání chcete a nebojíte se za tím jít.
Mohlo by vás zajímat: