Atraktivní firma z pohledu investora: co by měla splňovat?

Získat investici je pracný úkol, který důkladně prověří vaše podnikatelské schopnosti. Dalo by se říct, že pokud přesvědčíte investora, určitě zvládnete oslovit a získat i zákazníky. Přečtěte si, co při rozhodování o investicích rozhoduje a udělejte svou firmu pro investory co nejatraktivnější.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Atraktivní firma z pohledu investora: co by měla splňovat?

Peníze, které má podnikatel k dispozici ve správný čas, se často stávají klíčem k úspěchu firmy. Díky dostatku peněz můžete lépe prosadit svůj produkt nebo službu, rychle získat nové zákazníky, nakoupit nové vybavení nebo třeba najmout nové zaměstnance. Proto je schopnost přilákat investory (neboli obecně sehnat peníze) pro firmu nadmíru důležitá.

Když budete přesvědčeni, že nastal pravý čas hledat investora, musíte se do procesu pustit naplno. Nabídli jsme vám 10 tipů, jak investora najít a poradili, jaké dokumenty si pro něj připravit. Celý proces ale vždy začíná u vás. Vaše firma musí být dostatečně atraktivní, aby investora dokázala zaujmout. Udělejte si konkrétní představu, co může investici do vaší firmy udělat z pohledu investora atraktivnější. V tomto článku vám nabízíme přehled faktorů, které investory na firmách nejvíce zajímají.

Co investoři považují za důležité?

Každá firma je sice trochu jiná, ale přesto mají ty, které investory přitahují, několik společných rysů. Díky nim dokážou investory snáze přesvědčit a získat.

  1. Unikátní nápad. Dejte investorům vědět, čím váš produkt nebo služba vyniká a čím se odlišuje od konkurence. Unikátnost nápadu ve velké míře přispívá k tržnímu potenciálu, který je pro investory nejzásadnější „pákou“.

  2. Působení v rychle rostoucím odvětví. Investoři neustále hledají nové příležitosti, sledují trendy a vývoj trhu. Proto mnohem raději věnují své finance firmám, které se pohybují v odvětví s velkým potenciálem k růstu.

Trh se rychle mění a preference investorů s nimi. Podle odborného magazínu The Balance v posledních letech mezi nejvýkonnější odvětví na trhu patřilo zdravotnictví, technologie a spotřebitelský sektor. Aktuální zájem investorů ukazuje také náš žebříček nejhodnotnějších startupů světa.

  1. Realistický byznys plán založený na tvrdých datech. Byznys plán je hlavní dokument, který investora zajímá (spolu s prezentací Pitch deck). Shrnuje základní informace o vaší firmě, její vizi a potenciálu. Zkušenému investorovi neunikne, pokud svá čísla a cíle nafouknete do absurdních výšin. Držte se proto při zemi a navrhujte jen to, čeho je podle vás – a především podle reálných dat – skutečně možné dosáhnout.

  1. Umění komunikace a porozumění. Schopnost dobře komunikovat a jednat ve vzájemném respektu je pro přitáhnutí pozornosti a udržení investora dalším z naprosto zásadních faktorů. Můžete mít sebelepší produkt nebo službu i propracovaný byznys plán, ale pokud ho nebudete umět prodat a s investorem „normálně“ a lidsky komunikovat, partnerství nebude fungovat. Dejte si tu práci a poznejte investora na osobní úrovni.

  2. Silný tým a firemní kultura. Investor si musí být jistý, že máte ve firmě spolehlivý kolektiv, ve kterém je výborná atmosféra a táhne za jeden provaz. Jedině takový tým se může postarat o udržitelný a trvalý rozvoj firmy, a tím pádem i o zúročení investice.

  3. Propracovaná síť kontaktů. Úspěšnou firmu nemůžete vybudovat ve vzduchoprázdnu a investoři si to dobře uvědomují. Rozsáhlá a dobře propojená síť kontaktů vytvořená díky aktivnímu networkingu znamená v očích investorů plusové body, které mohou rozhodnout o tom, že do vaší firmy investují.

  4. Zodpovědný přístup k financím. Investora musíte přesvědčit o tom, že s jeho finančními prostředky naložíte maximálně efektivně. Bude ho tedy zajímat, jak jste s penězi hospodařili v minulosti, kolik už jste investovali ze své vlastní kapsy a samozřejmě také, jestli se netopíte v dluzích.

  1. Podpora ESG. Zkratka ESG (Environmental, Social, and Governance) zahrnuje aktivity v oblasti ekologie, společenské odpovědnosti a dodržování nejrůznějších norem. Investoři ocení, pokud bude vaše firma klást důraz na kolektivní odpovědnost a šetrný přístup k okolnímu prostředí. Řada z nich si totiž udržuje statut „společensky odpovědných investorů", kteří podporují ochranu životního prostředí nebo komunitní zájmy.

  2. Pozitivní stopa na sociálních sítích a v online prostředí. Sociální sítě a internetové vyhledávače vám při získávání investorů zásadně pomůžou. Pokud vaše firma dokáže zaujmout online publikum a nalákat fanoušky, můžete to použít jako argument v byznys plánu. Sociální sítě můžete také využít k přímému propojení s investory a zjištění témat, která jsou pro ně důležitá.

  3. Odhodlanost a nasazení. Vaše snažení nesmí prakticky nikdy polevit. Investory zaujmou jen cílevědomí podnikatelé, kteří jsou ochotní tvrdě dřít a nepočítat odpracované hodiny. Musí zkrátka vidět, že vaše aktivity nekončí jenom u působivých prezentací.

Splňujete většinu z těchto deseti bodů? Gratulujeme! Máte velkou šanci získat finanční prostředky od investora. Ještě vás sice čeká pořádný kus práce a náročná jednání s investory, ale vaše startovní pozice vám už do začátku dává velkou výhodu.

Mohlo by vás zajímat: