Public relations: Jak mít ve firmě pod kontrolou vztahy s veřejností

Vztahy s veřejností jsou důležitou součástí budování image firem. Pro mnoho podnikatelů dokonce tvoří základní nástroj pro řízení celé firemní komunikace. Přečtěte si, jak může public relations pomoci i vaší firmě.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Public relations: Jak mít ve firmě pod kontrolou vztahy s veřejností

Co znamená Public relations

Public relations (PR), neboli vztahy s veřejností, je oblast, jejíž cílem je vytvářet pozitivní image firmy či jedince. Podle Edwarda L. Bernayse, zakladatele moderního PR, se jedná o úsilí informovat a přesvědčovat veřejnost k podpoře určité činnosti či instituce. PR nejen prodává produkty, ale i firmy a jejich postoje. Je zodpovědné za komunikaci s veřejností, která zahrnuje zákazníky, dodavatele, zaměstnance či média, se záměrem zlepšit celkové vnímání komunikované firmy či značky.

PR a marketing v symbióze

Ve svém networkingu určitě narážíte na profese jako marketingový manažer, PR manažer nebo manažer komunikace. Jejich cílem je zajistit, že zákazníci a partneři znají firmu a vnímají ji pozitivně. Tyto role existují především ve větších firmách, kde PR a marketing operují samostatně.

Střední a menší firmy často integrují PR do marketingu, kde se o ně starají na pozicích s názvem marketingový manažer. Je však důležité si uvědomit, že PR a marketing nejsou totožné.

Marketing se snaží prodávat produkty a služby, zatímco PR je o řízení komunikace s veřejností a vnitřní komunikace ve firmě.

A jak můžeme změřit dopad PR? Existuje nástroj nazvaný AVE (Advertising Value Equivalent), který nám napoví, kolik peněz byste ušetřili v porovnání s běžnou inzercí o velikosti, která odpovídá rozsahu zmínky o vaší značce v médiích.

PR je dlouhodobá strategie

PR je dlouhodobý proces, jenž vyžaduje pečlivé plánování a systematickou realizaci. Nezbytností jsou jasné obchodní cíle a strategie, které podporují PR aktivity.

Je důležité provést průzkum trhu, abyste pochopili potřeby zákazníka a tržní trendy. To umožní definovat relevantní cílové skupiny a vytvořit přesvědčivá komunikační sdělení.

Rozumění konkurenci a aktuálním tržním tématům vám umožní vytvořit unikátní a přitažlivý obsah pro zákazníky. Díky znalosti preferovaných médií a sociálních sítí vašich zákazníků můžete navrhnout efektivní PR strategii.

Interní člověk, nebo PR agentura?

Na trhu funguje velké množství PR a komunikačních agentur. PR agentury mají nadhled a zkušenosti získané ze spolupráce s řadou dalších klientů, udržují mnohem víc aktivních kontaktů s médii, spolehlivě organizují tiskové konference a další formy setkání nejen s médii. Vydávají tiskové zprávy, pomáhají připravovat další články do médií, zajišťují monitoring médií a hlídají všechny mediální zmínky o vaší firmě i konkurenci.

PR a krizová komunikace

Firemní PR komunikace ale ani s veškerou snahou nemusí neustále běžet podle plánu. Občas vás může zastihnout i krizová komunikace. Během ní musíte rychle reagovat na nějaký okamžitý problém nebo kauzu týkající se vaší firmy a vyřešit ji tak, aby nepoškodila vaše dobré jméno.

Mohlo by vás zajímat: