Jak poznat, že firma potřebuje investora?

Ať už zakládáte novou firmu nebo uvažujete o rozšíření té stávající, určitě se čas od času nevyhnete úvahám o spolupráci s investorem. Většina firem si nejčastěji pokládá otázku, kdy je vhodný čas začít hledat investory. V tomto článku popíšeme šest nejběžnějších situací, kdy by firmy pro svůj další efektivní rozvoj měly o spolupráci s investorem uvažovat.

5 minut čtení
Obrázek ke článku Jak poznat, že firma potřebuje investora?

Hledání investora je obvykle složitý proces, který si vyžádá pořádnou dávku času a energie. Ještě před tím, než s takovým hledáním začnete, byste si ale měli ujasnit, jestli investora opravdu potřebujete. A pokud ano, k čemu přesně – co od něho očekáváte. Díky odpovědím na tyto jednoduché otázky se dobře připravíte na celý zbytek náročného procesu komunikace s investory a budete umět bez zaváhání odpovědět na jejich často záludné otázky.

V předchozích článcích jsme vám už nabídli přehled o základních typech investorů, seznámili vás s tím, jak je zaujmout, a poradili vám, jaké dokumenty byste si pro ně měli připravit. Teď vám pomůžeme si ujasnit, v jakých situacích byste se do hledání investorů měli pustit.

Šest situací, kdy se vaše firma neobejde bez investic

Než se podíváme na situace, které si přímo říkají o vstup investora, je potřeba říct, že i bez investic to v podnikání samozřejmě jde. Pokud je firma dobře nastavená, má reálný byznys plán, kvalitní tým a dostatek trpělivosti, může v podnikání uspět i svépomocí. S vhodným investorem jde ale všechno mnohem rychleji a snadněji. Toto jsou typické situace, v nichž vám prostředky investora mohou z byznysového pohledu změnit malou lesní pěšinku vedoucí vzhůru na čtyřproudovou dálnici:

  1. Máte nápad na jedinečný produkt nebo službu.

V úplných začátcích každé úspěšné firmy stojí skvělý nápad (nebo obrovská porce štěstí při načasování podnikání). Jen nápad ale bohužel nestačí. Když nemáte vlastní finanční prostředky na rozjezd podnikání ani šanci si je výhodně půjčit od svých známých nebo od banky, pak vás může snadno předběhnout někdo jiný a dostat „váš“ nápad na trh před vámi. Díky investorovi můžete získat peníze, které pomůžou váš nápad realizovat co nejrychleji.

  1. Chcete rychle získat nové zákazníky v Česku.

Zisky vaší firmy můžete výrazně zvýšit tím, že zpřístupníte svůj produkt nebo službu větší skupině zákazníků. Možností je několik. Vaše firma k nim může dospět postupným vývojem, nebo se do nich s investorem v zádech můžete pustit okamžitě.

Pokud prodáváte zboží v kamenném obchodě, můžete otevřít nové pobočky. Z obchodu v menším městě také vede logická cesta do větších metropolí. Pokud je to možné, rozšiřte podnikání i do online prostředí – pořiďte vašemu kamennému obchodu digitální dvojče, vlastní e-shop.

Nové zákazníky osloví také rozšíření zacílení vašeho produktu nebo služby. Když zjistíte, že vaše firma může oslovit skupiny zákazníků, se kterými jste původně nepočítali, musíte upravit vaši strategii. Bude nutné vytvořit nové marketingové kampaně a dostat je k zákazníkům. S penězi investora můžete najednou oslovit masy zákazníků přes placené kanály.

Chystáte se založit novou pobočku vaší firmy? Přečtěte si, kdy dávají úvahy o založení nové pobočky největší smysl.

  1. Plánujete vstoupit na zahraniční trhy.

O založení pobočky firmy v zahraničí sní snad každý ambiciózní podnikatel. Úspěšnou expanzí si totiž zajistíte spoustu nových zákazníků. Vstupem na zahraniční trh se ale také dostanete na „tenký led“. Budete se muset mimo jiné vypořádat s řadou omezení místních obchodních a celních zákonů. V takovém případě se vám budou kromě finanční injekce hodit také rady zkušeného byznysového partnera. Ten vám výměnou za podíl ve firmě nabídne i své cenné zkušenosti se vstupem na zahraniční trhy, díky kterým je zvládnete lépe řídit.

  1. Chcete rozšířit portfolio svých služeb nebo výrobků.

Jakmile si vaše firma se svým prvním produktem nebo službou získá stabilní pozici na trhu, nastává vhodný moment, kdy uvažovat o rozšíření nabídky. Když budete mít jasnou představu o tom, co do ní zařadit, nebo si vyhlédnete konkrétní segment trhu, který také oslovuje vaše zákazníky, investor vám pomůže uskutečnit vaše představy rychleji a efektivněji.

  1. Potřebujete nakoupit nové vybavení, zvětšit provozovnu nebo zvýšit stav zásob.

Investice se velmi hodí v případě, kdy potřebujete rozšířit fyzické prostory vaší firmy. Třeba pokud zvětšujete objem výroby a k dílně potřebujete přistavět větší sklad. Firmy také čas od času potřebují zmodernizovat vybavení nebo nakoupit nové drahé přístroje, na které běžný provozní rozpočet nestačí. Pro půjčku můžete sice i do banky, ale investor má obvykle větší pochopení pro nejrůznější provozní komplikace a nevyžaduje pravidelné splátky.

  1. Plánujete najmout nové zaměstnance.

Jestliže se vaší firmě daří tak, že nestíhá vyřizovat zakázky, potřebuje nové lidi v týmu. Lidské limity jsou jedny z nejčastějších důvodů, které brzdí růst firem. Peníze investora umožní rychle posílit tým a udržet tempo růstu. Stejně tak, když chcete třeba rozšiřovat vaše služby, budete potřebovat experty z daného oboru, kteří novou odnož vašeho podnikání zaštítí. Náklady na takové nové zaměstnance se ale často vyšplhají nad rámec stávajících možností firmy.

Strategie načasování komunikace s investory

V načasování hledání investorů nehledejte žádnou složitou vědu. Dá se říct, že neexistuje žádný vyloženě „špatný“ čas pro jejich hledání. Jen v případě oslovování andělských investorů si můžete ještě více pohlídat situaci, ve které budete mít výhodnější pozici. Nejlepší čas pro jejich oslovení je hned poté, když máte v ruce první jasný argument, jak jejich investice pomůže růstu vaší firmy. Andělský investor se pro váš nápad nadchne nejrychleji a nejsnadněji. Přesto ale i vyjednávání s andělskými investory může trvat půl roku až rok, musíte je proto oslovovat a setkávat se s nimi s velkým předstihem.

I když zrovna akutně nepotřebujete pro vaši firmu získat finance na další rozvoj, setkání s potenciálními investory neodmítejte. Nikdy nevíte, jestli se vám tyto kontakty nebudou hodit později a jaké nové užitečné informace se můžete na osobní schůzce dozvědět.

Mohlo by vás zajímat:


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.