10 tipů, jak vést pracovní pohovor a získat nejlepší kandidáty

Pokud se vaší firmě daří, budete se muset začít více věnovat i náboru nových zaměstnanců. Nejste si jistí, jak dobře vést pracovní pohovor? Přečtěte si našich deset tipů, díky kterým vás při vedení pohovorů nic nezaskočí.

8 minut čtení
Obrázek ke článku 10 tipů, jak vést pracovní pohovor a získat nejlepší kandidáty

Vedení pracovních pohovorů není vždy zrovna zábavné a mnoha lidem, kteří nemají pro podobné záležitosti přirozený talent, dělá vyloženě problémy. Ze začátku můžete „bojovat“ především s formulováním vhodných otázek, svižným reagováním na odpovědi kandidátů nebo vyplňováním ticha, které často vzniká, když se spolu musí nuceně bavit dva neznámí lidé.

Výběr zaměstnanců je nesmírně důležitý proces pro úspěšný rozvoj firmy. Složení vašeho týmu totiž zásadně ovlivní šance na úspěch vašeho byznysu. Abyste na konci výběrového řízení dokázali získat toho nejvhodnějšího kandidáta, musíte vědět, jak pracovní pohovor správně vést. Proto jsme pro vás připravili deset rad, jak pracovní pohovory využít na maximum.

Přijímáte nového zaměstnance? Nezapomínejte na pojištění odpovědnosti. Díky němu předejdete nečekaným nákladům na zdravotní péči, které by mohly ohrozit finanční stabilitu vaší firmy.

Efektivní pracovní pohovor v 10 krocích

  1. Důkladně se na pohovor připravte.

Přípravu pracovního pohovoru rozhodně nezanedbejte. Pokud chcete zvládnout pokládat vhodné otázky na míru kandidátům a rozvíjet zajímavou konverzaci, určitě vám nebude stačit nahlédnout do uchazečova životopisu pár minut před pohovorem. Důkladně si životopis nastudujte a snažte se číst i mezi řádky. Kontaktujte kandidátovy reference a poptejte se na jeho dosavadní pracovní výkon. Při čerpání informací si můžete pomoct i „proklepnutím“ uchazeče přes Google nebo sociální média. Ostatně uchazeč si vás určitě také „proklepne“..

  1. Ujasněte si, co od uchazečů očekáváte.

Nového zaměstnance nenajímáte jen tak z rozmaru. Pečlivě si proto rozmyslete, co konkrétně od něj potřebujete. Především které úkoly bude plnit, jakých cílů má dosáhnout a jaké vlastnosti a dovednosti jsou v souladu s vaší firemní kulturou. Podle těchto faktorů pak budete hledat kandidáta, který na dané pracovní místo co nejlépe zapadne.

  1. Připravte si vhodné otázky.

Dopředu si promyslete, na co se chcete kandidátů zeptat. Otázky musíte pokládat velmi účelně – snažíte se přece zjistit, jestli kandidát zapadne do vaší firmy, ne jestli si budete rozumět na kamarádské úrovni. Otázky na oblíbenou hudbu nebo literární žánr proto nemají smysl.

Kromě základních otázek si naplánujte i několik navazujících. Tématům, která jsou pro vás důležitá, se věnujte velmi důkladně. Počítejte s tím, že někteří lidé nejsou zvlášť ve stresu příliš výřeční a musíte z nich důležité informace doslova „páčit“. Obecně se snažte klást jednoduché otázky, na které uchazeč může odpovídat v souvislých větách.

Dejte si také pozor na „zakázané“ oblasti – na ty se ptát nesmíte. Vyhněte se otázkám na náboženství, rodinný stav, plánování rodiny, věk, rasu, sexuální orientaci, politické názory a další osobní záležitosti, které s prací nesouvisí. Odpovědi na tyto otázky by mohly být považovány za diskriminující a obrátit se proti vám.

  1. Předem vysvětlete průběh celého přijímacího procesu.

Snažte se kandidáty zbytečně nestresovat. Měli by předem přesně vědět, jak bude pohovor probíhat, kde a kdy se odehraje, kdo ho povede a jaké se očekává oblečení (dress code). Pokud se například rozhodnete k pohovoru přizvat někoho dalšího, třeba budoucího kolegu nového pracovníka, měl by s tím počítat. Pocit nejistoty může hned ze začátku potenciálního zaměstnance odradit a o to určitě nestojíte.

  1. Představte sebe a nabízenou pozici.

Na začátku pracovního pohovoru kandidáta uvítejte, nechte ho, ať se v klidu usadí a pak mu představte sebe a případně další účastníky pohovoru. Předejte mu základní informace o firmě a vaší roli v ní, a poté detailně upřesněte, na jakou pozici hledáte nového zaměstnance.

  1. Veďte pohovor jako konverzaci, ne jako výslech.

Během pohovoru byste neměli jen agresivně chrlit jednu otázku za druhou. Snažte se postupovat jako u běžného rozhovoru. Pozorně si vyslechněte odpovědi a dejte uchazeči prostor, aby svou odpověď rozvinul a doplnil. Otázky bude mít určitě i on, takže mu na ně otevřeně a upřímně odpovídejte.

  1. Nechte uchazeče mluvit co nejvíce.

Pohovor by neměl sklouznout k tomu, že budete většinu času mluvit vy. Mělo by to být přesně naopak. Cílem pohovoru je, abyste posbírali dostatek informací o kandidátovi. A to jen těžko zvládnete, když ho nepustíte ke slovu.

  1. Analyzujte odpovědi.

Při odpovědích si všímejte dalších důležitých faktorů. Váš budoucí zaměstnanec musí umět zvládnout obvyklý pracovní režim firmy. Měl by také sám zhodnotit, jak chce vaší firmě pomoci. Samozřejmě by měl dát i jasně najevo, že má zájem u vás pracovat. Pište si poznámky, abyste i později věděli, jak kandidát odpovídal, až budete všechny uchazeče srovnávat.

  1. „Prodejte“ vaši firmu co nejlépe.

Pokud budete mít pocit, že se pohovor dobře vyvíjí a máte před sebou nadějného kandidáta, zkuste ho ještě víc motivovat a nadchnout pro práci u vás. Shrňte všechny podstatné výhody, která by ho mohly a měly zaujmout. Pochlubte se také pracovními úspěchy a benefity.

  1. Popište další kroky a řádně schůzku ukončete.

Na konci pohovoru zmiňte, co bude následovat. Vysvětlete, kdy a jakou formou se uchazeč dozví výsledek. Své slovo rozhodně dodržte a včas všechny účastníky seznamte s tím, jak přijímací řízení dopadlo.

Když se budete řídit naším desaterem, z pracovních pohovorů můžete získat maximum. Na konci dobře vedeného pracovního pohovoru pak budete mít velkou šanci získat schopného zaměstnance, který vhodně zapadne mezi ostatní kolegy a pomůže vaší firmě dále růst.

Mohlo by vás zajímat: