Jak vybírat nové zaměstnance do firmy

Úspěch každé firmy určuje spousta faktorů. K těm nejdůležitějším jednoznačně patří její zaměstnanci. Poradíme vám, jak do vaší firmy přilákat vhodné uchazeče o práci, vybrat z nich ty nejvhodnější a udržet u vás nové kolegy co nejdéle.

4 minuty čtení
Obrázek ke článku Jak vybírat nové zaměstnance do firmy

Máte úspěšně rostoucí firmu a potřebujete řešit nábor nových zaměstnanců? Pokud nejste zkušený personalista nebo psycholog, můžete snadno udělat zbytečné chyby. Nábor nových lidí je sice s vlastním personalistou podstatně jednodušší, ale můžete ho zvládnout i sami. V tomto článku vám poradíme, jak oslovit kvalitní uchazeče a správně si mezi nimi vybrat.

Dobře si rozmyslete, koho hledáte

Ze všeho nejdřív musíte mít jasně vytvořenou představu o pracovní pozici, na kterou sháníte nové kolegy. Stanovte konkrétní náplň práce pro novou pozici, její povinnosti a úkoly. Ujasněte si, jaké daná pozice vyžaduje zkušenosti, znalosti a dovednosti. Velmi důležité je také určit, jaký typ osobnosti je vhodný nejen na samotnou novou pozici, ale také pro celý tým, do kterého se má nový kolega zařadit. Nový zaměstnanec by měl stávající tým vhodně doplnit, aby posunul firmu dál.

Váš stávající tým může být třeba plný silných osobností, kteří se předhánějí v kreativitě, ale realizace pak trochu vázne. V takovém případě se vyplatí přijmout pracovitého introverta. Pro opačnou situaci, kdy zaměstnáváte spíše tiché dříče, mezi kterými se občas zadrhává komunikace, se zase vyplatí poohlédnout po společenském extrovertovi, který tým může více spojit. Pro přesnější určení osobnostních předpokladů se dají použít speciální testy, na které si firmy často najímají psychologa.

Motivací nejsou jen peníze

Jakmile máte pohromadě všechny požadavky na nového člověka, zamyslete se nad tím, jak ho budete motivovat. Základem je samozřejmě plat odpovídající dané pozici, ale samotný plat už není jediným rozhodujícím kritériem uchazeče. Na takřka stejné úrovni jsou zaměstnanecké benefity. Pro ty by mělo platit, aby především vycházely vstříc potřebám zaměstnanců, byly originální a konkurenceschopné, a ideálně také umožnily zaměstnancům skloubit pracovní i osobní život. Váš zaměstnanec potřebuje duševní, fyzickou i sociální pohodu, k tomu mohou pomoci například relaxační prvky na pracovišti (šipky, fotbálek), multisport karta, stravenky, vzdělávací a jazykové kurzy, příspěvky na penzi, dovolená navíc nebo zaměstnanecké slevy.

Všechny benefity samozřejmě nemusíte nabídnout novému zaměstnanci hned v den jeho nástupu. Benefity jsou výborným nástrojem, jak vaše zaměstnance motivovat postupně. Firmy mají většinou jasně nastavené systémy mezd a odměn, benefity jsou ale otevřené k dalšímu jednání. Firmy se většinou dělí na dvě hlavní skupiny, jedna upřednostňuje vyšší mzdu a druhá šíři benefitů. Ideální je obojí skloubit, nejhorší variantou naopak je, když firma nenabízí ani benefity ani adekvátní peníze. Pak jen těžko dostane mezi své zaměstnance skutečně kvalitní uchazeče a dokáže je „udržet“ delší dobu.

Vytvořte nápaditý inzerát

Když budete mít jasno, koho do své firmy hledáte a co mu nabízíte, je potřeba připravit pracovní inzerát. Především kvalita a umístění inzerátů rozhodne o tom, jací lidé k vám zamíří na pracovní pohovor. Na pracovním inzerátu se proto určitě nevyplatí šetřit čas a kreativitu. Váš inzerát můžete zdarma umístit na neplacené weby a vaše sociální sítě, ale také mezi stávající zaměstnance.

Určitě se vyplatí investovat i do placených služeb, které vám ušetří čas při pohovorech, protože umí váš inzerát lépe zamířit na vhodné uchazeče. Některé pracovní portály oslovují více uchazeče s vyšším vzděláním, jiné dělnické profese nebo absolventy, další nabízejí práci ve startupech.

Životopis berte s rezervou

Uchazeči o práci často nedokážou správně napsat ani jednoduchý strukturovaný životopis. Řada z nich navíc uvádí zastaralé, zbytečné a nerelevantní údaje, výjimkou nejsou ani vyloženě vymyšlená data. Kvalitně sestavený životopis samozřejmě napoví o osobnosti uchazeče, ale nemusíte ho nezbytně vyžadovat. Především když hledáte spíš kreativitu a osobitost, nebojte se vsadit spíše na motivační dopis ve stylu „napiš a zaujmi nás“. Během pracovních pohovorů se pak vyplatí klást důraz především na to, jak uchazeč přemýšlí a je schopen okamžitě reagovat na řešení problémů. Životopis nebo motivační dopis by měl tedy mít spíš doplňkový charakter než hlavní rozhodovací hlas.

V případě, že se vám na danou pozici sejde příliš mnoho uchazečů, bylo by časově neefektivní absolvovat se všemi osobní setkání. V takovém případě je potřeba uchazeče protřídit. K tomu může posloužit například druhé písemné kolo výběru, kdy budete vyžadovat vypracování nějakého úkolu. Část uchazečů takový úkol vůbec nevypracuje, část to udělá nekvalitně. Zůstanou ti, kteří mají opravdový zájem o práci a jsou pečliví.

Věnujte čas přípravě na pracovní pohovory

Na pracovní pohovor se musí připravit nejen uchazeč, ale také vy jako zaměstnavatel. Připravte si proto dopředu otázky, které chcete uchazeči o práci položit. Prohlédněte si jeho sociální sítě a případné další aktivity v online prostředí. Během pohovoru byste měli prověřit, jaké má uchazeč předchozí zkušenosti, co se mu dosud povedlo, jaká byla jeho role v týmu a proč nyní hledá novou práci.

Nevsázejte také pouze na první dojem. Pokud někdo vystupuje sympaticky a sebevědomě, rozhodně to neznamená, že skutečně má potřebné schopnosti – a samozřejmě to platí i naopak. Zvažte také zapojení dalších lidí z vaší firmy do pohovoru, získáte tak další úhly pohledu a větší objektivitu.

Vykročte pravou nohou

Jakmile ve vašem personálním sítu zůstane vítěz a nastoupí do vaší firmy, investujte dostatek času jeho vstupnímu proškolení. Proveďte ho vaší firmou, seznamte s ostatními, motivujte ho ke spolupráci. Nový zaměstnanec představuje pro firmu příležitost, ale také určité riziko. Nezapomeňte podepsat předávací protokoly na veškerý svěřený majetek firmy a poučit nového kolegu o jeho zodpovědnostech.

V den nástupu do zaměstnání se zaměstnancům vyplatí uzavřít pojištění odpovědnosti při výkonu povolání. Toto pojištění řeší nejčastěji škody, které zaměstnanec způsobí na majetku firmy, kdy jej nechtěně poškodí nebo zničí.  Patří do něj ale také náhrada nákladů způsobených ublížením na zdraví, čisté a následné finanční škody nebo náklady na právní zastoupení. Navíc si může zaměstnanec vybrat z několika volitelných připojištění: Řízení - skupina B; Řízení – všechny skupiny (vč. řízení pracovních strojů); Ztráta svěřených věcí; Pokuty, penále; Vadná manuální práce a chybná obsluha a Přeprava, včetně nakládky a vykládky.