Proč a jak zařídit digitalizaci firemních financí

Zbytečné papírování vás zdržuje od skutečného podnikání, a navíc vás stojí spoustu peněz. Přečtěte si, jak můžete digitalizovat oblast firemních financí a posunout tak vaši firmu do moderní éry.

9 minut čtení
Obrázek ke článku Proč a jak zařídit digitalizaci firemních financí

Informační a komunikační technologie už dávno nejsou ničím výjimečným, staly se běžnou součástí života i podnikání. Pomalu se už při tom zapomíná na to, že ještě na začátku tisíciletí se o všechny IT záležitosti ve firmách starala pouze specializovaná oddělení. S technologiemi dnes už každý den samostatně pracuje většina zaměstnanců napříč mnoha obory.

Z toho jasně vyplývá, že se i pro vaši firmu stalo nevyhnutelným myslet na digitalizaci. Jistě si uvědomujete, že právě digitalizace má velký vliv na konkurenceschopnost a úspěch vašeho podnikání. Samotné využívání moderních technologií se už stalo standardem, proto je důležité průběžně sledovat aktuální trendy ve vašem podnikání a držet po stránce technologií krok s dobou. Nebo být ideálně ještě o krok napřed.

Jednou ze základních oblastí, do kterých byste při podnikání měli „pustit“ digitalizaci, jsou firemní finance. V tomto článku vám vysvětlíme, proč se digitalizace firemních financí vyplatí a seznámíme vás s výběrem šesti konkrétních oblastí, které stojí za to zmodernizovat.

Proč digitalizovat finanční procesy

Ve spoustě firem se různé finanční záležitosti řeší po jednotlivých úkolech a pracovní tým pak těmito manuálními činnostmi a nutnými kontrolami zbytečně tráví velké množství času. Určitý „pokrok“ představuje například dnes už běžné přijímání a vystavování faktur prostřednictvím e-mailu, ale i to znamená zbytečně složitý proces. V některých firmách se navíc finanční dokumenty dosud naprosto zbytečně tisknou na papír.

Pro zefektivnění kontroly nad hospodařením firmy byste měli sáhnout po nástrojích, které vám umožní digitalizaci finančních procesů. Díky tomu zkrátíte čas, který nad nimi strávíte, zvýšíte svou produktivitu, snížíte zbytečnou spotřebu papíru i náplní do tiskáren, a díky automatizaci minimalizujete i množství lidských chyb.

Nástroje k digitalizaci financí

Pomůcek, které zprostředkovávají digitalizaci firemních financí, je už na trhu velké množství. Jaké si vyberete, závisí čistě na tom, čemu osobně dáte přednost. Ideální je zvolit mix několika různých nástrojů, které se budou vzájemně vhodně doplňovat a vaší firmě co nejlépe „sednou“.

Obecně se dá v oblasti firemních financí doporučit využívat řešení založená na cloudu. To znamená, že služby nebo programy, se kterými potřebujete pracovat, budou uložené a nepřetržitě online dostupné na serverech (cloudu) poskytovatele. Nebudete si je tedy muset instalovat do firemních počítačů – vy i vaši kolegové k nim budete moci přistupovat odkudkoliv prostřednictvím internetu. Tomu se říká vzdálený přístup.

Jako uživatelé cloudu nebudete muset platit za nákup programů nebo služeb, to za vás udělá poskytovatel cloudu. Vy budete hradit jen pravidelný poplatek za jejich využívání. Díky tomu můžete mít přístup ke svým datům odkudkoliv, kde se připojíte k internetu. To je v současném mobilním světě velmi důležité.

Uživatelé mají často z používání cloudu strach, protože se obávají nedostatečného zabezpečení. Úniky dat se skutečně dějí, ale jen velmi zřídka za to může technologie cloudu. Pro její používání by měly platit stejně přísné zásady zabezpečení, jako pro všechny vaše aktivity na internetu. Ani ostatní metody ukládání souborů nejsou bez rizika. Při používání cloudu se vyplatí například používat šifrování a virtuální privátní síť (VPN). Bližší informace o tom, jak přistupovat k zabezpečení cloudu, se dočtete například v tomto článku.

Co se vyplatí digitalizovat?

Podívejme se nyní na 6 konkrétních tipů na oblasti firemních financí, které můžete účinně zdigitalizovat a výrazně tak zlepšit efektivitu práce s nimi.

  1. Účetní program

Naprostým základem moderního a dobře fungujícího účetnictví je kvalitní účetní program. Mezi nejdůležitější faktory výběru vhodného účetního programu patří možnost propojit ho s dalšími nástroji nebo zmíněné fungování prostřednictvím cloudu, díky kterému si mimo jiné zajistíte i okamžité automatické aktualizace. Důkladný návod, jak si vybrat vhodný účetní software, jsme vám poskytli v tomto článku.

  1. Mobilní bankovní aplikace

Mobilní bankovnictví se dá využívat nejen pro osobní účty, ale také pro ty firemní. Mobilní bankovnictví pro firemní zákazníky nabízí většina tuzemských bank. Jeho prostřednictvím můžete zadávat, schvalovat i autorizovat platby přímo z mobilu a vždy budete mít po ruce přehled o transakcích a zůstatku na účtu. Některé mobilní aplikace také umožňují správu investic.

  1. Nástroje pro optické rozpoznávání znaků (OCR)

Optické rozpoznávání znaků neboli OCR je metoda, která umožňuje digitalizaci tištěných textů pomocí skeneru. S naskenovanými texty pak můžete dále pracovat jako s běžným počítačovým textem. Mezi programy, které takové zpracování naskenovaných textů umožňují, patří například Adobe Acrobat nebo Microsoft Office Document Imaging. Technologie OCR se vyplatí například při vyřizování faktur. Některé pokročilé OCR systémy navíc dokážou pomocí vlastní umělé inteligence dokonce navrhnout vyplnění potřebných kolonek v dokumentech.

  1. E-fakturace

Plně elektronické faktury vás zbavují dokonce i potřeby nástrojů OCR. Při jejich použití jsou data z faktur automaticky načtena a přeposílána tam, kde jsou potřeba, například do účetního nebo ERP systému. K vystavení takových dokladů potřebujete účetní systém, který dokáže ukládat faktury do některého z formátů pro elektronické zpracování. V Česku je standardem formát ISDOC – ten už v současnosti podporuje většina ekonomických a účetních systémů.

Systémy pro plánování podnikových zdrojů (Enterprise Resource Planning, ERP) umožňují firmám pomocí počítače řídit a propojit všechny nebo většinu jejich činností. Používají k tomu obvykle složitější ERP programy, které zprostředkovávají potřebná propojení. ERP systémy sdružují oblasti financí, personalistiky, výroby, logistiky a marketingu. Mezi nejrozšířenější ERP systémy patří především řešení SAP a Oracle. V malých a středních firmách se pak nejčastěji používá systém Helios od Asseco Solutions.

  1. Nástroje pro správu výdajů zaměstnanců

Nástroje pro správu výdajů zaměstnanců vám výrazně zjednoduší proces vykazování, schvalování a proplácení firemních výdajů. Hodí se hlavně tehdy, když vaši zaměstnanci často jezdí na služební cesty nebo třeba nakupují vybavení pro firmu. Povedený je například program Expense@work, vhodný hlavně pro středně velké firmy a podniky, který je navíc dostupný i v češtině.

  1. Plánování cash flow

Pokud chcete mít co nejlepší přehled o toku peněz ve vaší firmě a naplánovat si jeho budoucí vývoj, využijte specializované nástroje pro plánování cash flow. Pro tyto účely se hodí speciální programy, které můžete napojit na váš účetní program a pak vám budou průběžně zobrazovat stav vašeho cash flow. Dokážou přitom také předpovědět, jaký bude mít dopad aktuální situace na trhu na vaši firmu z krátkodobého i dlouhodobého hlediska. Vyzkoušejte například programy Caflou, Moneo nebo Cashbot.

Digitalizaci neodkládejte, stejně se jí nevyhnete

Možná si stále pokládáte otázku, jestli vám zavedení nových nástrojů stojí za námahu a další investice. Odpovědět na ni si budete muset upřímně sami, ale mějte na paměti, že digitalizaci firemních procesů se nakonec stejně nevyhnete. Určitě je proto lepší k ní přikročit dřív, než vám v této oblasti uteče veškerá konkurence. O síle digitalizace už ostatně všechny stihla přesvědčit pandemie covidu-19.

Mohlo by vás zajímat: