Co je franchising a jak se do něj pustit

Franchising představuje příležitost, jak začít rychle podnikat a mít velkou šanci na úspěch. Zároveň s sebou ale nese určitá omezení. Přečtěte si, co tento způsob podnikání obnáší a jak s ním začít.

9 minut čtení
Obrázek ke článku Co je franchising a jak se do něj pustit

Příležitostí pro podnikání existuje na trhu obrovské množství. Svědčí o tom mimo jiné i fakt, že počet firem se po celém světě neustále zvyšuje. Portál Statista odhaduje, že v roce 2021 bylo na trhu přibližně 333,34 milionů firem. O dvacet let dříve, v roce 2001, jich existovalo „jen“ 206,98 milionů.* A do tohoto obrovského podnikatelského moře může přibýt nebo už přibyla i vaše firma.

Aby jakákoli firma uspěla na trhu, musí především najít ten správný podnikatelský nápad a pak ho úspěšně zrealizovat. To je obvykle velmi náročné a svou roli hraje i obyčejné štěstí. Dlouhému hledání originálního (a hlavně životaschopného) nápadu se ale dá i vyhnout a přeskočit nejisté začátky. Účinnou pomoc nabízí franchising, díky kterému můžete začít podnikat s už zavedenou značkou a obchodním modelem. V tomto článku vám vysvětlíme, co franchising přesně obnáší a poradíme vám, jak s ním začít.

Franchising v kostce

Franchising (počeštěně také franšízing) spočívá v tom, že úspěšná firma prodá jinému podnikateli licenci, která mu umožní samostatně podnikat s jejími zavedenými produkty nebo službami. V praxi to znamená, že vznikají další pobočky dané firmy, které mají stejný vzhled i nabídku, ale provozují je „nezávislí“ podnikatelé.

Mezi nejúspěšnější světové franšízy patří především řetězce rychlého občerstvení, jako je McDonald’s, Subway, KFC, Burger King nebo Pizza Hut. Najdeme mezi nimi i hotely, jako například Wyndham Hotel Group nebo InterContinental Hotel Group. Na principu franšízy můžou fungovat nejrůznější typy firem, například prodejny s drogistickým zbožím, realitní kanceláře, posilovny, cestovní agentury nebo třeba autoservisy. V Česku franšízové řetězce fungují už od roku 1991, vyšší popularitu ale sbírají teprve v posledních letech.

Definice pojmů: Franchising je obchodní strategie, ve které zavedené firmy (franchisingoví poskytovatelé, franchisoři) svůj úspěšný systém odbytu výrobků, služeb nebo technologií poskytují za dohodnutou cenu jiným právně a finančně nezávislým obchodním partnerům – franchisingovým příjemcům (franchisanti, franchisees). Tento systém prodeje a vzájemných obchodních vztahů se označuje jako franchisingový systém.

Jak to chodí mezi franchisorem a franchisantem

Obchodní vztah s franchisorem navážete zakoupením licence a podepsáním smlouvy. Co z takového závazku obvykle vyplývá?

  • Vlastníkem značky a ochranné známky je pouze franchisor.

  • Franchisant vlastní a vede svou firmu pod značkou franchisora a musí důsledně dodržovat jeho provozní podmínky. Přejímá zavedený styl výroby nebo poskytování služeb, způsob řízení, vybavení interiéru, školení personálu a další prvky. Obvykle nemá prostor pro vlastní nápady nebo inovace.

  • Fanchisor sdílí s franchisantem své know-how a často také marketingovou podporu. Určuje, co bude franchisant prodávat (a někdy určuje i ceny).

  • Franchisant hradí náklady na provoz podniku. Ze svých příjmů také platí franchisorovi podíl ze svého výdělku stanovený ve smlouvě.

Plusy a minusy franchisingu

Franchising může být jistotou v začátcích podnikání. Odpadá s ním vymýšlení nového produktu nebo služby a také velké investice do propagace. Nemusíte mít dokonce ani mnoho zkušeností nebo obchodních kontaktů. Zároveň také ušetříte – franšízové licence mohou být relativně levné, ty nejlevnější vás budou stát do 100.000 Kč. S náklady na vybudování pobočky vám také (alespoň částečně) pomůže franchisor.

Franchising ale samozřejmě má i své stinné stránky, jinak by franšízy zakládal každý druhý podnikatel. Pokud investujete do nákupu licence, musíte se smířit s tím, že vám značka nepatří. Částečně za vás bude rozhodovat někdo jiný a bude vás i kontrolovat. Kromě toho musíte franšízorovi pravidelně odvádět podíl na zisku.

Jak se stát franchisantem

Jestliže vás možnost zapojit se do franchisingového systému zaujala, podívejte se na kroky, které vás k vašemu cíli dovedou.

  1. Prozkoumejte své možnosti. Ve světě i přímo v Česku působí mnoho franchisorů, od kterých můžete odkoupit licenci. Udělejte si ale nejdříve důkladný přehled o tom, jaké možnosti máte. Začněte u katalogu franšíz a partnerských systémů.

  2. Vyberte si franšízu, která nejvíc naplňuje vaše obchodní i osobní cíle. Zaměřte se hlavně na to, abyste si zvolili podnik, který vás bude opravdu bavit vést. Pokud budete potřebovat s výběrem poradit, existují i odborníci na franchising, kteří vám pomohou.

  3. Založte si vlastní firmu. Mnoho franchisorů dává přednost spolupráci s firmami než s fyzickými osobami, proto byste si měli založit firmu, na kterou licenci zakoupíte.

  4. Připravte si finance a rozpočet. Ujasněte si, kolik peněz budete na založení pobočky potřebovat a jestli je máte k dispozici, nebo se budete muset poohlédnout po úvěru. Započítejte všechny vstupní i průběžné poplatky, které se k provozu vážou.

  5. Kontaktujte franchisory i jiné franchisanty. Navažte vztah s dalšími lidmi, kteří mají s franchisingem zkušenosti a mohou vám je předat. Pořádně si také prověřte franchisora, se kterým budete chtít podepsat smlouvu.

  6. Zmapujte konkurenci. Analyzujte svou konkurenci a vyberte si vhodné místo pro vaši provozovnu – asi by nemělo velký smysl na malém městě zakládat pátou pobočku McDonald’s.

  7. Vytvořte podnikatelský plán. I když obchodní plán franchisora funguje, budete potřebovat i svůj vlastní. Měli byste mít představu o tom, jak má vaše podnikání v budoucnu růst a každý rok budete chtít dosáhnout určitých milníků. V našem článku se dočtete, jak podnikatelský plán zpracovat co nejlépe.

  8. Najměte si profesionální pomoc. Zapojení do franšízy určitě neprovádějte doma „na koleni“, ale nechte si se všemi formálními náležitostmi a smlouvou poradit od právníka.

  9. Udělejte si místo v kalendáři. Zakoupením licence celý proces teprve začíná. Franchisor po vás pravděpodobně bude chtít, abyste prošli náročným školením.

  10. Vybudujte svou pobočku. Franchisor vám poskytne veškeré informace a know-how, ale úspěch podnikání je už na vás. Vaše pobočka musí zákazníky „bavit“, být čistá a „voňavá“, vaši zaměstnanci by měli být příjemní a dobře proškolení – jinak se k vám zákazníci nebudou vracet.

Franchising představuje zajímavý způsob, jak rozjet podnikání takřka bez rizika. Když nepodceníte přípravu, můžete si rychle zajistit prosperující firmu. Přesto není ideální volbou pro každého podnikatele – pokud chcete rozvíjet svůj originální nápad a být jen sami svým pánem, budete muset začít podnikat „od začátku“. Pak se ale možná jednou sami stanete franchisorem.

Mohlo by vás zajímat:

*Zdroj: Statista (data publikována v srpnu 2022)


Proto nezapomeňte na pojištění majetku podnikatelů nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.