Inzerce ve vyhledávačích: Jak snadno spustit reklamu na Googlu a Seznamu

Chcete přilákat nové zákazníky pomocí online reklamy? Poradíme vám, jak rychle spustit reklamu ve vyhledávačích Google a Seznam, kam nejčastěji chodí čeští uživatelé.

9 minut čtení
Obrázek ke článku Inzerce ve vyhledávačích: Jak snadno spustit reklamu na Googlu a Seznamu

Reklama je pro každého podnikatele velmi cenným nástrojem. Díky ní nastartujete a rozvíjíte váš byznys, dozví se o vás velké množství potenciálních zákazníků, a nakonec díky ní i zvýšíte své tržby. Samozřejmě za předpokladu, že zvolíte pro vaši firmu vhodný typ reklamy a správně ji nastavíte. Jaká je ale ta „vhodná“ reklama?

Přestože žádný ze současných reklamních kanálů není úplně „k zahození“, v posledních letech reklamám vévodí kampaně v online prostředí. Stále větší část světové populace se totiž pravidelně připojuje k internetu. Proto se i publikum, které můžete ovlivnit reklamou v online prostředí, neustále rozšiřuje. V tomto článku se zaměříme konkrétně na reklamy umístěné ve vyhledávačích Google a Seznam a vysvětlíme vám základní postup, jak reklamu spustit.

Podle údajů Českého statistického úřadu v roce 2021 používalo internet už 83 % Čechů starších 16 let.

Reklama ve vyhledávání: Proč ji zvolit?

Placená online reklama je obecně velmi rychlá. Nastavíte ji v řádu desítek minut, během několika minut ji pak můžete snadno změnit nebo na pár klinutí za několik sekund zrušit. To třeba v tištěných médiích nebo v televizi není možné. Navíc mohou z online reklamy těžit velké i malé firmy, protože neexistuje žádná minimální cena. I s malým rozpočtem (stovkami až nižšími jednotkami tisíc korun měsíčně) tak můžete zvládnout udělat úspěšnou reklamní kampaň. Výsledky online reklamy se navíc dají přesně měřit a vyhodnocovat.

V online prostředí firmy často volí reklamu ve vyhledávání. Po zadání dotazu v internetovém vyhledávači, jako je typicky Google a Seznam, se uživateli zobrazí placená reklama spolu s výsledky vyhledávání – nad nimi, pod nimi, případně vedle nich. 

Tip: Potenciální zákazníky na svůj web můžete přivést i bez placené reklamy, díky tzv. organické návštěvnosti, tedy na základě přirozených výsledků ve vyhledávání na základě klíčových slov a frází. Organická návštěvnost se dá zvyšovat pomocí metod SEO. Jedná se o optimalizaci webových stránek pro vyhledávače (anglicky search engine optimization). Jejich cílem je, aby se webové adresy zobrazovaly na předních místech vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam.

Hlavní výhodou reklamy ve vyhledávači je především možnost přesně nastavit klíčová slova a fráze, po jejichž vyhledání se reklama uživateli zobrazí. Ušetříte si tak „střílení naslepo“, které se pojí s jinými typy reklamy, jako třeba reklamními bannery, a můžete tak cílit na potenciálního zákazníka přesně v okamžiku, kdy se o konkrétní typ produktu nebo služby sám aktivně zajímá.

Další výhodou online reklamy je forma placení. Ve vyhledávačích se obvykle spouští takzvané PPC (pay-per-click) reklamy, u kterých neplatíte za počet jejich zobrazení uživatelům, ale až za počet jednotlivých kliknutí na reklamu. Zkrátka platíte až ve chvíli, kdy někdo o váš produkt či službu projevil prokazatelný zájem. To je velmi férový přístup.

Google vs. Seznam: Kam umístit reklamu?

V Česku jsou „top“ internetovými vyhledávači jednoznačně Google a Seznam. Na těchto dvou platformách se nastavují reklamy přes nástroje Google Ads a Seznam Sklik. Podle různých zdrojů mají tyto společnosti rozdělený trh reklam přibližně na 65 % a 35 % ve prospěch Googlu.

Bohužel se ale nedá jednoznačně říct, kde se vám umístění reklamy vyplatí nejvíce. To, že je Google větší, automaticky neznamená, že přinese i vyšší účinnost reklamy. Vhodné je proto nejprve spustit dlouhodobé kampaně na obou platformách, poté je porovnat a vybrat si, v čem pokračovat. Pokud máte omezený rozpočet, zvolte raději jako první Google.

Google Ads má výhodu v tom, že se zde dají podrobněji nastavovat a optimalizovat (vybírat nejlepší varianty) kampaně, a navíc se dá propojit s prostředním Google Analytics. Tento užitečný nástroj ukazuje podrobná statistická data o návštěvnících konkrétní webové stránky, třeba vašeho e-shopu.

Prostřednictvím nástroje Sklik od Seznamu ovšem můžete zasáhnout úplně jiné cílové skupiny, které mohou být pro vaši firmu na českém trhu zajímavější. Seznam také častěji využívá zejména starší a konzervativnější populace.

Jak spustit reklamu přes Google Ads

Nástroj Google Ads umožňuje vytvořit kampaň do pár minut prostřednictvím Chytrého režimu. Marketingoví specialisté nebo jiní uživatelé, kteří mají s nastavováním reklam zkušenosti, ale používají Režim expert. Popíšeme vám nejjednodušší způsob:

  1. Vytvořte si účet. Založte si bezplatně účet v Google Ads. Pokud už máte Google účet, můžete se přihlásit jeho prostřednictvím.

  2. V průvodci založení kampaně zvolte hlavní cíl vaší reklamy. Máte tři možnosti: „Získejte více telefonních hovorů“, „Podpořte prodej nebo registrace na webových stránkách“ a „Přilákejte návštěvníky do své kamenné prodejny“.

  3. Vyplňte název firmy a adresu webových stránek.

  4. Pokud je to pro vás vhodné, upřesněte geografickou lokalitu, ve které chcete, aby se reklama zobrazovala. Například Jihomoravský kraj.

  5. Vyberte klíčová slova pro vaši kampaň. Google vám některá související klíčová slova doporučí, ale vyplatí se využít i další užitečné nástroje pro výběr vhodných klíčových slov, například český Marketing Miner nebo anglické BuzzSumo.

  6. Napište výstižný a zajímavý text pro vaši reklamu, včetně nadpisů a popisků.

  7. Vyplňte denní rozpočet, který do reklamy chcete investovat. Pomocí časového rozvrhu reklam můžete také dodatečně nastavit, aby k zobrazování reklam a změnám cenových nabídek docházelo v určitý čas.

  8. Zkontrolujte shrnutí kampaně.

  9. Zadejte vaše fakturační údaje a údaje o platební kartě.

  10. Po automatické kontrole Googlu se vaše reklama začne ihned zobrazovat.

Jak vytvořit reklamu přes Seznam Sklik

Vytvoření reklamy přes Seznam Sklik je velmi podobné jako u Google Ads.

  1. Vytvořte si účet na portálu Sklik. K přihlášení můžete použít i svůj stávající účet na e-mailu od Seznamu.

  2. Zaregistrujte se v nástroji Peněženka, vyplňte zde fakturační údaje vaší firmy a vyberte způsob, jakým budete za reklamu platit.

  3. Klikněte na tlačítko „Vytvořit kampaň“.

  4. Zvolte typ kampaně. Můžete si vybrat mezi:

  • Vyhledávácí kampaní (na základě klíčových slov)

  • Obsahovou kampaní (reklama se zobrazí na webech spadajících pod Seznam),

  • Video kampaní (místo textové reklamy se zobrazuje video)

  • Produktovou kampaní (ta je vhodná pro propagaci konkrétních produktů a zboží).

  1. Pojmenujte svou kampaň.

  2. Zvolte denní rozpočet.

  3. Vyberte vhodná klíčová slova.

  4. V dalším kroku můžete propojit reklamu se službou Firmy.cz, kde můžete vyplnit i profil vaší firmy.

  5. Vyplňte text reklamy.

  6. Vaše reklama se po chvíli začne automaticky zobrazovat.

Spuštění první jednorázové reklamy v internetových vyhledávačích je skutečně jednoduché. I naprostý laik by měl s přehledem zvládnout spustit online reklamu do jedné hodiny – když bude mít již vytvořené reklamní texty a vybraná vhodná klíčová slova. Základní statistiky o spuštěných reklamách pak uvidíte přímo v nástrojích Sklik a Google Ads (nebo Google Analytics, pokud pracujete s tímto nástrojem).

Mnohem těžší je vést dlouhodobé reklamní kampaně, které teprve budou vaší firmě přinášet prokazatelnější výsledky. Pokud nemáte čas nebo odvahu se online reklamám soustavně věnovat sami, můžete se obrátit na specializované marketingové agentury nebo si najmout vlastního PPC specialistu, který bude kampaně v internetovém prostředí řešit za vás.

Mohlo by vás zajímat:


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.