Hodnocení životopisů: jak vybrat nejlepšího kandidáta?

Hledáte nového zaměstnance do vaší firmy a jste zaplaveni přívalem životopisů od uchazečů? Poradíme vám, jak můžete životopisy efektivně hodnotit a urychlit nalezení nejvhodnějšího kandidáta.

8 minut čtení
Obrázek ke článku Hodnocení životopisů: jak vybrat nejlepšího kandidáta?

Na českém pracovním trhu je aktuálně volných více než 360 tisíc pracovních míst.* Pokud ale zveřejníte skutečně lákavý pracovní inzerát, můžete očekávat záplavu přihlášek od kandidátů. Jenže – zdaleka ne všichni uchazeči o práci budou vhodní. Některé životopisy tak hned po prvním pohledu pošlete rovnou do koše, protože nebudou vůbec vyhovovat pozici popsané v inzerátu, nebo vás zhrozí už jejich úprava.

Při vyhodnocování životopisů ale musíte být velmi pozorní, protože obsahují několik důležitých prvků, které jdou snadno přehlédnout, a přitom dokážou odhalit velmi zajímavé souvislosti o uchazeči. Pojďme se podívat, čeho byste si na životopisech měli obzvlášť všímat.

Co vlastně hledáte?

Proces přijímání nového zaměstnance začíná zveřejněním kvalitně sestaveného inzerátu. Už při jeho tvorbě si musíte promyslet, jaký je „ideální“ kandidát, kterého hledáte. Připomeňte si kandidátův profil, tedy seznam kritérií, která jsou pro vás při výběru zaměstnance důležitá. Měl by obsahovat klíčové charakteristiky a vlastnosti uchazeče, jeho nejdůležitější dovednosti, relevantní zkušenosti nebo úroveň vzdělání. Profil ideálního kandidáta vám zajistí pevnou oporu při porovnávání kandidátů.

První krok při posuzování životopisů je tedy jasný: vyhodnoťte, do jaké míry každý kandidát splňuje požadavky, které jste uvedli v inzerátu. Nejprve se zaměřte na ty nejdůležitější faktory, přes které pro vás „nejede vlak“ a roztřiďte si tak v prvním kole životopisy do tří hromádek (nebo digitálních složek) na „vyhovuje“, „možná“ a „nevyhovuje“.

Některé informace, třeba ty o zkušenostech nebo vzdělání, mohou být u více kandidátů velmi podobné. Je proto důležité věnovat pozornost dalším prvkům, které životopis skrývá a naučit se číst v něm mezi řádky.

Formální stránka aneb jak životopis vypadá

Nejvýraznějším prvkem životopisu je grafická a formální úprava. Zpracování inzerátu by vždy mělo odpovídat pozici, na kterou se kandidát hlásí. Pokud hledáte nového grafického designéra, budete samozřejmě očekávat vysokou úroveň kreativity. Když ale hledáte například automechanika, měla by pro vás být důležitější úplně jiná kritéria, typicky specializace nebo délka praxe.

Základem každého kvalitního životopisu je jednoduchá struktura. Jednolitý dlouhý text s vyprávěním o celém životě uchazeče byste se ani neměli namáhat číst. Stručný a jasný text ukazuje, že se uchazeč dokáže prezentovat a vybírat relevantní údaje.

Pokud je součástí životopisu přiložená fotka kandidáta, nehodnoťte jeho vzhled, ale zaměřte se na úpravu a vhodnost samotné fotky. Je to formální, dobře oříznutá fotka, nebo rozmazaná skupinová fotka z dovolené? Kvalitní fotka ukazuje pečlivost kandidáta a skutečný zájem o práci.

Kromě grafické stránky si samozřejmě všímejte i pravopisu a gramatiky. Každý kandidát by měl být schopný sestavit životopis bez chyby – ať už svépomocí nebo si ho alespoň nechá po sobě někým zkontrolovat. Pokud se vám dostane do ruky dokument plný chyb, napoví vám to, že daný člověk rozhodně není precizní ani nejbystřejší, a důraz na detail nebude jeho silná stránka. To samozřejmě nemusí vadit třeba při rutinní práci u pásu, ale rozhodně nemůžete očekávat, že bude schopný rozesílat oficiální e-maily jménem vaší firmy bez hrubek.

Obsah: na co se zaměřit?

U informací v životopisu se nezaměřujte jen na to, co uchazeč uvádí, ale i na to, co vynechal nebo není zjevné na první pohled. Při hodnocení životopisů si položte následující otázky:

  • Pracoval kandidát nepřetržitě, nebo s přestávkami? V životopise se u některých uchazečů mohou vyskytnout velké mezery. Ty samozřejmě nejsou hned důvodem pro odmítnutí kandidáta, protože se dají i rozumně vysvětlit. Udělejte si ale pro sebe poznámku a u pohovoru se na ně určitě zeptejte. Vysvětlení vám napoví o kandidátově přístupu k práci a co od něj můžete čekat v budoucnu.

  • Jak dlouho uchazeč vydržel na předchozích pozicích? Varovným signálem by pro vás mohlo být časté střídání zaměstnání. Je možné, že je uchazeč přelétavý a nikde dlouho nevydrží. Střídání se ale také může dát jednoduše vysvětlit nepříznivými okolnostmi. Zeptejte se kandidáta a kontaktujte jeho reference.

  • Jak se vyvíjela kandidátova kariéra? Z životopisu by měl být patrný postup vzhůru po kariérním žebříčku. Přesvědčte se, že kandidátova kariéra příliš dlouho nestagnuje, nebo dokonce nejde sestupným směrem. Podezřelý je ale i příliš rychlý kariérní růst. Pokud je člověk s půl rokem praxe na seniorní pozici, něco tady nehraje.

  • Má kandidát dostatečné zkušenosti v daném oboru? Odpověď na tuto otázku by pro vás měla být zásadní jen pokud hledáte pouze někoho s dlouhými roky praxe. Čerství absolventi příliš zkušeností mít nebudou, ale ocení možnost je získat. Mnoho lidí také v průběhu života zjistí, že je práce, které se věnují několik let, jednoduše nenaplňuje a rozhodnou se vydat jiným směrem. I člověk s méně zkušenostmi může mít velké nadšení a rychle se doučit vše potřebné.

Náležitosti motivačního dopisu

Pokud jste v přijímacím řízení požadovali motivační dopis, zkontrolujte pravopis a grafickou úpravu i u něj. Důležitější je ale jeho samotný obsah. Všimněte si především, jestli se vztahuje konkrétně k vaší firmě. Píše vám kandidát, co přesně od této pozice očekává a co ho právě na vaší firmě láká? Pokud se vám do ruky dostane text plný obecných frází, pravděpodobně ho kandidát rozesílá na všechny inzeráty a na místě u vaší firmy mu tak moc nezáleží. Takový proto klidně rovnou odložte.

Dalším užitečným způsobem, jak protřídit kandidáty, je zadání vhodných testovacích úkolů. Při jejich plnění se prokáže míra motivace i schopností jednotlivých uchazečů. Úkoly i motivační dopisy pro vás sice znamenají více času stráveného nad první fází přijímacího řízení, ale i tak se vám vyplatí. Na osobní pohovor vám pak totiž dorazí jen relevantní kandidáti, kteří mají o pozici skutečně zájem.

Motivaci nových zaměstnanců výrazně ovlivňují zaměstnanecké výhody. Přečtěte si, proč jsou příspěvky na doplňkové penzijní spoření jedním z nejoblíbenějších zaměstnaneckých benefitů.

Hodnocení životopisů je dovednost, kterou se vám vyplatí vypilovat. Ze začátku pro vás možná bude složité rychle vybrat kvalitní kandidáty, které pozvete k pohovoru, ale s postupem času to pro vás bude stále jednodušší. Řiďte se proto podle našich rad a výrazně zvýšíte šanci, že do svého týmu rychle najdete kvalitní posilu.

*Podle informací Úřadu práce ČR zaměstnavatelé v březnu 2022 nabízeli prostřednictvím ÚP celkem 360 168 volných pracovních míst. Uchazečů o zaměstnání bylo k 31. březnu 252 873.

Mohlo by vás zajímat: