Jak dobře napsat pracovní inzerát a oslovit vhodné kandidáty

Zaměstnanci firmy jsou hlavní „přísadou“, která tvoří hodnotu firmy a ovlivňuje hodnocení jejích zákazníků. Hledání nových zaměstnanců je proto obvykle náročné a zdlouhavé. Poradíme vám, jak si můžete hledání zaměstnance usnadnit díky dobře sestavenému pracovnímu inzerátu.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Jak dobře napsat pracovní inzerát a oslovit vhodné kandidáty

Nábor nových zaměstnanců je ve firmách nikdy nekončící proces. Větší firmy mají vlastní personální oddělení, které se o nábory nových zaměstnanců kompletně postará. V menších firmách ovšem tento úkol obvykle čeká na její majitele nebo ředitele. Není pro ně pak asi nic horšího, než když k pracovním pohovorům přichází jeden nevhodný kandidát za druhým. Této situaci můžete předejít díky dobře sestavenému pracovnímu inzerátu. Ten zajistí první a účinný filtr uchazečů za vás.

Šest tipů, jak sestavit účinný pracovní inzerát

Sepsat pracovní inzerát můžete mnoha způsoby. Jeho „kvalita“ se ovšem odrazí i na kvalitě samotných uchazečů. Pokud chcete, aby se vám ozývali pokud možno jen ti nejvhodnější kandidáti a výběrové řízení jste tak mohli zkrátit na nejkratší možnou dobu, přečtěte si našich šest rad pro přípravu efektivního pracovního inzerátu.

  1. Víte, koho přesně hledáte?

Před zahájením náboru každého zaměstnance si důkladně rozmyslete, co od něj potřebujete a očekáváte. Představte si ideálního zaměstnance na danou pozici: jaké by měl mít vlastnosti, vzdělání, co všechno by měl umět a jak velký hodinový úvazek od něj budete potřebovat. Samozřejmě si také dobře spočítejte, jaký plat mu za jeho práci můžete nabídnout.

Nezapomeňte si předem naplánovat, jak bude probíhat celé výběrové řízení. Kolik kol bude mít, co budete po uchazečích přesně vyžadovat, kdo kromě vás bude případně uchazeče hodnotit. Vyhraďte si na pracovní pohovory dostatek času.

  1. Uveďte všechny důležité informace.

Každý dobře sestavený inzerát by měl obsahovat čtyři hlavní body: představení firmy, popis pracovní pozice, nabídku finanční odměny a benefitů, a výzvu k akci.

Nejprve musíte co nejlépe popsat vaši firmu, čím se zabývá a jakou má vizi. Snažte se zdůraznit to nejzajímavější a představit ji v co nejlepším světle. Buďte ale struční a výstižní, podrobnosti můžete upřesnit až na osobním pohovoru.

Následně přesně popište zaměstnance, kterého hledáte. Shrňte, co bude jeho práce obnášet a co musí pro její úspěšné vykonávání umět. U výčtu požadovaných dovedností vždy uveďte, na jaké úrovni znalostí a dovedností by měl kandidát být, a jestli jste ochotní mu dát další prostor, aby se některé věci doučil. Pokud hledáte pouze „ostříleného matadora“, který rychle zapadne do týmu, jasně to napište. Vyhnete se tak odpovědím od méně zkušených kandidátů, kteří se na danou pozici nehodí.

Jestliže v této fázi kandidáta zaujme pozice ve vaší firmě a má požadované dovednosti, bude ho zajímat, co mu za jeho práci nabídnete. Na uchazeče velmi dobře působí, pokud rovnou prozradíte platové rozmezí, o kterém jste ochotní vyjednávat.

Jen u mzdy by ale vaše nabídka rozhodně končit neměla. Popište také všechny benefity, které můžete zaměstnanci poskytnout kromě samotného platu. Patří sem například informace o stravenkách, školeních, pružné pracovní době, možnosti práce z domova, dnech dovolené navíc nebo nejrůznějších příspěvcích na další rozvoj zaměstnance. Pokud máte kanceláře v atraktivní lokalitě nebo třeba firemní školku, určitě se tím také nezapomeňte pochlubit.

Hlavním cílem pracovního inzerátu je přimět (vhodného) kandidáta k tomu, aby na něj odpověděl. V závěru inzerátu proto nesmí chybět „call to action“, tedy výzva k akci. Napište, jakou konkrétní reakci a materiály od uchazeče očekáváte – stačí vám jednoduchý životopis nebo budete navíc vyžadovat i motivační dopis nebo třeba i vstupní úkol? Nezapomeňte také zmínit, od kdy potřebujete danou pozici obsadit a napište i termín, do kdy přijímáte uchazeče.

Jedním z nejoblíbenějších benefitů, jaké může firma svým zaměstnancům poskytnout, je pojištění. Inspirujte se naším přehledem pěti pojištění, která podnikatelé pro své zaměstnance volí nejčastěji.

  1. „Mluvte“ jasně a srozumitelně.

Z inzerátu musí být na první pohled jasné, koho přesně hledáte. Pokud ho naplníte obecnými frázemi, buď nikoho nezaujme anebo vám naopak začne odpovídat spousta nevhodných uchazečů. Nepoužívejte zbytečně složité termíny, pište stručně, jasně a výstižně. Vyhněte se také zbytečně dlouhým textům. Kandidát si stejně bude dohledávat další informace na internetu a pročte váš web.

  1. Komunikujte v duchu vaší firemní kultury.

V úvodu inzerátu, kde představujete firmu, se snažte vystihnout hodnoty, které firma zastává a pište odpovídajícím stylem. Kandidát si tak lépe představí, jaká by práce u vás byla a jestli by mu vyhovovala. Běžně se v inzerátech používá tykání i vykání, zvolte tedy formu, která se k vaší firmě hodí víc. Pokud u vás panuje spíše formální korporátní atmosféra, měl by to váš inzerát odrážet vykáním. Jestliže naopak hledáte kolegu do nadšeného menšího kolektivu, uchazeči to určitě napoví tykání.

  1. Dejte si záležet na formátování.

Než si zájemci začnou pracovní inzerát podrobně číst, nejprve ho rychle prolétnou očima. Když se jim bude zdát nepřehledně členěný, dost pravděpodobně se do něj dál nezačtou. Vyplatí se vám vytvořit především výstižný nadpis, na který padne zrak uchazeče jako první. Samotný text inzerátu čleňte do odstavců, pracujte s odrážkami, nadpisy a podnadpisy, které pomáhají text vizuálně zpřehlednit.

  1. Používejte klíčová slova.

Inzerát budete velmi pravděpodobně zveřejňovat na internetu. Přizpůsobte tedy svůj text tomu, co by mohli uchazeči o zaměstnání zadávat do vyhledávačů a zahrňte do inzerátu klíčová slova. Zvýšíte tak šanci, že se inzerát zobrazí na nejvyšších pozicích ve vyhledávačích. Pokud tedy hledáte třeba nového účetního, použijte do názvu pozice přesně slovo „účetní“ a ne třeba „kouzelník s čísly“ nebo jiná rádoby kreativní sousloví.

Kam pracovní inzerát umístit?

Váš inzerát vložte především na internetové portály, které agregují pracovní nabídky – ty jsou dnes nejběžnějším způsobem, jak lidé hledají práci. Informaci o pracovní nabídce umístěte také na vaše firemní webové stránky. Tam můžete vložit i kontaktní formulář, přes který mohou zájemci rovnou odpovídat. Využijte také vaše profily na sociálních sítích, především na LinkedInu. Nic vám samozřejmě nebrání ani ve vyvěšení tradičních papírových letáků na vhodných místech.

Přípravě pracovního inzerátu věnujte dostatek času i kreativity. Dobře zpracovaný pracovní inzerát je základním kamenem náborového procesu a zaručí, že se k vám dostanou odpovědi od nejvhodnějších kandidátů. Ve výsledku pak ušetříte čas i energii a rychleji najdete uchazeče, kteří snadno zapadnou do vašeho týmu a pomůžou vaší firmě dále růst.

Mohlo by vás zajímat: