Nový kolega v týmu. Jak ho správně uvést do firmy?

Přijali jste nového zaměstnance a chcete, aby jeho nástup proběhl co nejlépe a nejefektivněji? Připravili jsme pro vás několik tipů, s nimiž při uvedení nového kolegy uděláte nejlepší dojem.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Nový kolega v týmu. Jak ho správně uvést do firmy?

Pokud se vám podařilo uspořádat úspěšné výběrové řízení a vybrali jste toho nejvhodnějšího nového zaměstnance, dejte si záležet i na jeho uvedení do firmy. Už jsme vás seznámili s formálními povinnostmi, na které při nástupu nového kolegy nesmíte nezapomenout. V tomto článku se podrobněji podíváme na to, jak můžete pomoct tomu, aby se u vás hned od začátku cítil dobře.

První dny v novém zaměstnání nejsou takřka nikdy úplně snadné. Nováček v týmu se ocitne pod návalem nových dojmů, úkolů a procedur. Potká spoustu nových lidí, které si musí zapamatovat. Vaším úkolem je novému zaměstnanci jeho těžký start co nejvíce ulehčit a díky tomu i zvýšit šance na to, že vám neuteče ve zkušební době.

Při nástupu do firmy se novým zaměstnancům vyplatí uzavřít pojištění odpovědnosti. Pomůže finančně vyřešit škody, které zaměstnanci způsobí na majetku firmy.

Připravte pracovní místo

Nový zaměstnanec musí mít ještě před nástupem nachystané místo, odkud bude svou práci vykonávat. Podle povolání se požadavky samozřejmě podstatně liší. Když se jedná o kancelářskou práci, měl by mít k dispozici stůl, židli, počítač a nezbytné kancelářské potřeby. Připravte i technické zázemí, například osobní přihlašovací údaje do firemního softwaru nebo k e-mailové schránce.

Před nástupem nováčka zkontaktujte

Každý nový zaměstnanec je z nástupu do nové práce minimálně trochu nervózní. Pokud mu chcete dodat víc klidu, spojte se s ním ještě před jeho nástupem. Můžete mu zavolat, poslat e-mail nebo SMS zprávu a ubezpečit ho, že máte připravené vše podstatné pro jeho nástup a těšíte se na něj. Takové jednoduché milé gesto vždy udělá dobrý první dojem.

Představte nového člena týmu ostatním

Nového zaměstnance je třeba představit všem ostatním kolegům. Buďte při tom slušní a milí, z pohledu zaměstnance je to něco jako vstupní slavnostní ceremoniál. Pokud máte větší firmu, můžete nováčka uvést nejdříve přes e-mail. Poté kolegu proveďte po pracovišti a nechte ho, aby si potřásl rukou (nebo v době covidu třeba ťuknul pěstí) s členy kolektivu. Nezapomeňte upřesnit, jakou práci bude mít nový kolega na starost.

Předejte všechny základní informace

Představení vaší firmy jste už pravděpodobně probrali při přijímacím pohovoru. Při samotném nástupu nováčka do firmy byste ale vše měli probrat znovu a víc do hloubky. Každého zaměstnance musíte seznámit se zaměřením firmy a její vizí, organizační strukturou, procesy a způsoby komunikace. Důležitý je i důkladný popis nových pracovních povinností a role, kterou bude kolega ve firmě zastávat. Zmiňte jasně také věci, které se ve vaší firmě „nenosí“.

Přidělte nováčkovi „kamaráda“

Pokud nemáte čas se novému zaměstnanci věnovat sami, přidělte mu jiného kolegu, který se postará o jeho hladké začlenění do týmu. Pomůže mu se začlenit, seznámí ho s firemním zázemím a zvyklostmi, a bude mu k dispozici jako první, pokud bude potřebovat pomocnou ruku.

Naplánujte zaměstnanci úkoly

Hned po nástupu dejte nováčkovi úkoly, kterými se může zabývat. Začněte od méně náročných záležitostí a nechte ho, aby se vše postupně a důkladně naučil. Nový kolega se také určitě chce předvést s tím, co dokáže, takže mu poskytněte příležitost, aby vás mohl ohromit.

Buďte trpěliví a nápomocní

Jak se říká, žádný učený z nebe nespadl. Poskytněte nováčkovi dostatek času na to, aby se s novou pozicí sžil a vše si dostatečně osvojil. Pokud bude potřebovat pomoc, vždy mu ji poskytněte. Minimálně v „chráněném“, tedy zkušebním období, kdy musí dostat prostor na to, aby si vše osvojil a stal se plně samostatný.

Vyžadujte zpětnou vazbu

První zážitky v nové práci zanechají v nováčcích určitý dojem a vám se rozhodně vyplatí vědět, jaký přesně je. Zeptejte se, jak vše probíhalo, jestli všemu dobře rozuměli a co by od vás ještě potřebovali. Odnesou si pak pocit, že vám na nich skutečně záleží, a vy můžete být díky zpětné vazbě příště třeba ještě o chloupek lepší.

Základní poučka z oblasti sociálních vazeb říká, že první dojem hraje velmi důležitou roli. Pokud se vám podaří na nového zaměstnance od začátku spolupráce dobře zapůsobit, velmi pravděpodobně se od něj dočkáte plného nasazení, dobrých pracovních výsledků a delší pracovní věrnosti.

Mohlo by vás zajímat: