Deset tipů, jak můžete mít ve firmě lepší pracovní vztahy

Za každou úspěšnou firmou vždy stojí dobře fungující tým spokojených zaměstnanců. Jako manažer se tedy musíte snažit o udržování dobrých týmových vztahů. Přečtěte si, proč jsou vztahy na pracovišti tolik důležité a osvojte si deset tipů, jak je účinně vylepšovat.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Deset tipů, jak můžete mít ve firmě lepší pracovní vztahy

Dobré pracovní vztahy mezi zaměstnanci jsou pro každou firmu naprostou nezbytností. Přinášejí především hladkou komunikaci, díky které můžou firmy pružněji reagovat na podmínky trhu a vylepšovat svou pozici oproti konkurenci. A navíc, zaměstnanci stráví v zaměstnání přibližně třetinu svého života, takže co nejpříjemnější prostředí určitě zvýší jejich pracovní motivaci.

Co je dobrý pracovní vztah?

Dobrý pracovní vztah by měl vycházet z otevřené komunikace, respektu a důvěry. Na „ideálním“ pracovišti mohou členové týmu bez obav vyjádřit vlastní názor a navzájem se respektují. Díky tomu mohou spolu efektivně pracovat a přinášet firmě maximální užitek.

Budování dobrých vztahů ve firmě je dlouhodobý proces, který vyžaduje aktivní přístup zaměstnavatele i zaměstnanců. Vynaložené úsilí se ovšem jednoznačně vyplatí, protože dobrá týmová spolupráce přináší pozitivní morálku a vyšší produktivitu i loajalitu zaměstnanců.

Chcete, aby vaši zaměstnanci chodili rádi do práce?

Práci lidé obvykle berou jako povinnost, ale do příjemného pracovního kolektivu se každému chodí raději. Žádné rychlé a univerzální řešení pro budování dobrých vztahů mezi zaměstnanci bohužel neexistuje, pokud ale budete dodržovat deset následujících doporučení, cestu ke spokojeným zaměstnancům si maximálně usnadníte.

  1. Začněte u sestavení kvalitního týmu.

Je jasné, že v týmu zaměstnanců by své místo měli mít jen ti, od kterých můžete očekávat dobré pracovní výsledky. Jak takové pracovníky vybrat, jsme vám poradili .

Každý člověk má ale svou povahu a vlastní systém hodnot. Bylo by výhodné nabírat do firmy podobné osobnosti, které si snadněji „padnou do noty“. Pro firmu je ale lepší budovat různorodý tým, ve kterém se musí sladit odlišné názory a přístupy k práci. Firma díky tomu účinněji ladí svá provozní pravidla.

  1. Nastavte pravidla.

Jedním z úkolů dobrého manažera je stanovení jasných pravidel pro členy týmu. Každý zaměstnanec musí vědět, co si může na pracovišti dovolit a za co už sklidí negativní reakce od ostatních kolegů.

  1. Oddělujte pracovní vztahy od osobních.

Pracovní vztahy by měly být čistě profesionální. Pokud máte na pracovišti přátele, musíte se k nim chovat stejně jako k ostatním. Zároveň platí, že v soukromí byste s nimi neměli řešit pracovní záležitosti. Tyto dvě roviny vztahů se snažte maximálně oddělovat.

  1. Neúčastněte se konfliktů.

Pokud ve vaší firmě probíhají malicherné spory, neměli byste se jich účastnit. Nepřidávejte se na ničí stranu a dejte jasně najevo, že nesmyslné rozepře na vaše pracoviště nepatří.

  1. Vyhraďte si čas na budování vztahů.

Stejně jako každý vztah, i ten kolegiální vyžaduje nemalou časovou investici. S kolegy můžete zajít například na dobré jídlo nebo pití, případně uspořádat libovolnou firemní akci. Stmelování kolektivu prospívají především firemní večírky nebo pracovní výlety.

  1. Buďte důvěryhodní a budujte důvěru postupně.

Členové týmu si musí navzájem důvěřovat. Jděte proto příkladem a ukažte, že jste dostatečně důvěryhodní. Buďte upřímní, spolehliví a dodržujte stanovené sliby a závazky.

  1. Chvalte zásluhy.

Pokud máte za co, rozhodně své kolegy pochvalte. Takový pozitivní přístup výrazně přispívá k motivaci zaměstnanců, zvedá jejich morálku a produktivitu.

  1. Držte emoce na uzdě.

Na pracovišti má své místo jen profesionální jednání. Jakékoliv výbuchy emocí působí nepatřičně. Veškeré konflikty nebo obtížné situace musíte řešit s odstupem a s chladnou hlavou.

  1. Projevujte zájem o své kolegy a buďte empatičtí.

Vaši kolegové jsou „jenom lidé“. Každý prožívá své osobní radosti a strasti a zaslouží si vaše pochopení. Nemusíte mít přehled o každém detailu jejich osobního života, ale dejte jim čas od času najevo, že vám nejsou úplně lhostejní.

  1. Podporujte spolupráci s ostatními.

Každý dobrý pracovní tým by měl být otevřený spolupráci jak mezi sebou, tak i navenek. Snažte se, aby vaši zaměstnanci a kolegové byli schopní spolupracovat s dalšími lidmi. Tím jim rozšíříte hranice a dovolíte jim pochopit spolupráci na hlubší úrovni.

Vaší firmě se vyplatí nejen investice do budování dobrých vztahů na pracovišti, ale také vhodné pojištění vašeho podnikání. Nepodceňte proto uzavření všestranného pojištění majetku a pojištění odpovědnosti.

Mohlo by vás zajímat: