Jak být úspěšný v e-commerce

Online obchodování není žádná alchymie. Je to příležitost, jak se dostat k lidem, kteří rádi nakupují po internetu. Stačí vytvořit chytlavý web, být trochu kreativní a naslouchat svým zákazníkům.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Jak být úspěšný v e-commerce

Být úspěšným v online obchodování je výzva a vyžaduje to více než jen dobrý produkt. Pokud máte elán, stačí už jen dobře promyšlený plán a můžete dosáhnout vynikajících výsledků. A co je klíčem k vašemu úspěchu? Je to kombinace moderního webu, silné marketingové strategie, kvalitního zákaznického servisu a schopnosti analýzy a adaptace. Jak toho dosáhnout? Sledujte trendy, naslouchejte zpětné vazbě od zákazníků a nebojte se inovovat. Vaší odměnou bude prosperující e-commerce podnik, který se pozná tak, že tam zákazníci najdou vše, co potřebují, a budou s ním opakovaně spokojení.

On-line prodej

E-commerce neboli online obchodování je obchodní model, při kterém probíhá nákup a prodej zboží a služeb prostřednictvím internetu. V rámci e-commerce mohou zákazníci procházet a vybírat produkty nebo služby na webových stránkách online obchodů, provádět objednávky, platby a nakonec i přijímat zakoupené zboží nebo služby.

E-commerce poskytuje zákazníkům možnost nakupovat z pohodlí domova. Pro podnikatele to znamená, že mohou oslovit širší publikum a nabízet své produkty nejen místním zákazníkům, ale i těm v zahraničí. Díky internetu, který je rozšířený po celém světě se tak mohou dostat ke komukoliv. Ale nemusíme chodit daleko. Stačí oslovit i potencionální zákazníky, kteří se nemohou z jakéhokoliv důvodu zastavit osobně.

V posledních letech jde vidět například rozmach e-commerce u obchodů s potravinami, které nabízí i svůj vlastní rozvoz. Jedničkou na trhu je sice Košík.cz, na paty mu ale chtějí šlapat zahraniční řetězce provozující u nás supermarkety. V době covidu, kdy se uzavíraly obchody, bylo zase vidět, že se majitelé obchodů s oblečením též snažili „dostihnout“ své zákazníky pomocí internetu. A ti, kteří nevytvořili paralelně e-shop, pomalu z trhu mizí.

Moderní a uživatelsky přívětivý web

Základem úspěchu v e-commerce je mít web, který zaujme a osloví vaše zákazníky. Nemusíte být IT experti, abyste rozuměli této problematice. V tomto případě se vyplatí nešetřit na pořádném a funkčním webu.

Co si ale musíte pohlídat? Webové stránky by měly být nejen krásné, ale musí se rychle načítat a mít jednoduchou navigaci. Zkrátka člověk musí vědět kam kliknout, neměl by se složitě registrovat a okamžitě vidět, co všechno si může koupit. Když si nastavíte správná měření, dokážete odhadnout, proč lidé nedokončili svůj nákup, i když už měli produkty v košíku.

Pamatujte také na to, že web je vaší vizitkou, která odráží značku a hodnoty. Důležité je také vytvořit konzistentní vizuální styl. Vaše logo, barvy a celkový design by měly být jednotné na celém webu, což vytváří profesionální dojem. V neposlední řadě nezapomínejte na takové vychytávky, které zajišťují správné zobrazení webu na různých zařízeních, protože lidé si často objednávají přes chytrý telefon

.

Efektivní marketingová strategie

Marketing je hnací silou úspěšného e-commerce podniku. Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci, a oslovte je tam, kde tráví svůj čas – ať už je to na sociálních médiích, blogu nebo prostřednictvím reklam. Nabízejte hodnotný obsah, který informuje, baví a inspiruje vaše zákazníky.

Můžou to být různé tipy, triky nebo návody. Prodáváte hnojiva? Pište o tom, jak se dobře starat o zahrádku. Jste stavební firma? Ukažte na svých realizovaných projektech, jaké postupy jsme zvolili, abyste dosáhli svých cílů. Máte na takovéto aktivity málo času nebo si s tím nevíte rady? Poptejte marketingovou agenturu nebo freelancera čili podnikatele na volné noze. V případě nižšího rozpočtu spolupracujte s někým spolehlivým, kdo vám čas od času potřebné texty napíše.

Zákaznický servis

Kvalitní zákaznický servis může udělat zázraky. Rychlá a profesionální komunikace s vašimi zákazníky zanechává dobrý dojem a vytváří vztah důvěry. U zákazníků, kteří se cítí respektováni a oceňováni, je pravděpodobnější, že se stanou vašimi stálými odběrateli.

Buďte více aktivní. Věnujte čas například osobním dotazům, poděkování za nákup nebo nabídku dalšího produktu na základě předchozího chování zákazníka. Správný marketér umí nastavit, že se lidem zobrazuje produkt, který si prohlédli, či ho hodili do košíku.

Zvažte implementaci chatovacího okna na vašem webu, které umožní okamžitou interakci se zákazníky. Reagujte rychle na jejich dotazy a problémy a postarejte se, aby jejich nákupní zkušenost byla co nejlepší.

Připravte se i na špatné recenze. Chybovat je lidské. Vždy se za chybu omluvte a napravte ji v co nejrychlejším čase. Věděli jste, že velké společnosti vyřizují všechny reklamace kladně? Podle jejich zkušeností je to cesta, jak nepřijít o zákazníka, který už se rozhodl nakoupit. Samozřejmě pozor na opakované reklamace.

Analýza a optimalizace

Jedním z nejzásadnějších prvků úspěchu v e-commerce je schopnost analyzovat výsledky a přizpůsobit se. Vaše práce nekončí tím, že si nastavíte web a necháte ho vlastnímu osudu. Monitorujte chování zákazníků, sledujte, které produkty mají největší úspěch a které kroky při nakupování mohou potřebovat vylepšení.

Nepodceňujte sílu dat. Analytické nástroje vám poskytnou cenné informace o tom, jak zákazníci interagují s vaším webem. Na základě těchto dat můžete upravit svou marketingovou strategii a web tak, aby lépe odpovídal potřebám vašich zákazníků.

Úspěch v online obchodování není náhodný. Vyžaduje pečlivé plánování, odhodlání a neustálé učení. Ale s vášní, správnými nástroji a strategií můžete vytvořit prosperující online obchod, který bude sloužit zákazníkům po celém světě. Důležité je, abyste si všechny procesy nastavili sami tak, aby vás práce těšila.

Mohlo by vás zajímat:


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.