7 tipů, jak proměnit stížnosti a reklamace ve vítězství pro váš podnik

Stížnosti a reklamace od zákazníků jsou nevyhnutelnou součástí každého podnikání. To, jak se k nim postavíte však může mít zásadní vliv na pověst vaší firmy a spokojenost zákazníků.

6 minut čtení
Obrázek ke článku 7 tipů, jak proměnit stížnosti a reklamace ve vítězství pro váš podnik

Pojďme si představit 7 klíčových bodů, které vám pomohou zvládnout vyřizování stížností a reklamací tak efektivně, jak jen to jde.

1. Vžijte se do role zákazníka

Prvním krokem k úspěšnému vyřizování stížností je pochopení perspektivy zákazníka. Myslete na to, že zákazníci často reagují emocionálně, a proto je důležité naslouchat jejich podnětům s empatií a respektem. To je základ komunikace se zákazníky. Ukažte jim, že jejich názor pro vás má hodnotu a neberete ho na lehkou váhu. I když zákazník není spokojený, zachovávejte klid a profesionální přístup.

2. Reagujte rychle

Rychlost je jedním z klíčových prvků při vyřizování stížností. Věřte, že stejně jako vy, ani zákazníci nechtějí ztrácet svůj drahocenný čas se zdlouhavými reklamacemi. Snažte se vytvořit procesy, které vám umožní na stížnosti reagovat okamžitě. Čím rychleji totiž budete reagovat, tím spokojenější zákazníci budou.

3. Zaškolte svoje zaměstnance

Zajistěte školení pro zaměstnance nebo svoje partnery, aby věděli, jak se mají adekvátně chovat a reagovat na stížnosti. Nejlepší je si vytvořit interní manuál, který bude všem k dispozici v případě, že se objeví reklamace. Prvním bodem by mělo být neignorování stížnosti, protože to může vést ke ztrátě zákazníka. Důležité také je nabídnout takové komunikační kanály, které budou pro ně přívětivé a jednoduché. Pamatujte na to, že pokud například na webových stránkách chybí telefonický kontakt velmi to snižuje důvěru celého vašeho podnikání.

4. Buďte transparentní a podávejte pravdivé informace

Je přirozené, že zákazníci chtějí vědět, co se s jejich podněty děje. Buďte co nejvíce transparentní a průběžně je informujte o tom, v jaké fázi se zrovna řešení problému nachází. V žádném případě jim nelžete, mohli byste si tím nenávratně narušit jejich důvěru. Bez ohledu na to, zda je chyba na straně podniku či nikoliv, vždy se omluvte za to, že zákazník zažil nepříjemnost.

5. Dělejte si záznamy a vše dokumentujte

Důležitou součástí řešení stížností je pečlivý záznam a dokumentace. Když si budete poctivě uchovávat veškeré záznamy o stížnostech a reklamacích, snadno se vám podaří identifikovat opakující se problémy a vyhodnocovat efektivitu vašich opatření. Každý podnět od zákazníka je cennou informací pro vaše podnikání. Mnohdy může odhalit věci, které by vás samotné ani nenapadly.

6. Navrhněte adekvátní kompenzaci

Jakmile přejdete k fázi řešení, buďte flexibilní. Nabídněte zákazníkovi adekvátní kompenzaci, která odpovídá jeho problému. Ať už jde o vrácení peněz, výměnu produktu nebo jiná opatření, určitě zákazníka neodbývejte. Když navíc k řešení přiložíte jako omluvu slevu na další nákup, budujete si tím nejen dobré povědomí, ale také zvyšujete pravděpodobnost, že u vás daný zákazník znovu nakoupí.

7. Sbírejte zpětnou vazbu a zdokonalujte se

Zpětná vazba od zákazníků je to nejcennější, co se k vám může dostat. Neberte ji proto na lehkou váhu a zkuste ji naopak využít ke zdokonalování vašich produktů a služeb. V případě, že dostáváte stížnosti na stejné věci opakovaně, je to signál, že je třeba provést patřičné změny. Pamatujte na to, že stížnosti ze stran zákazníků jsou tou nejlepší příležitostí k učení se z chyb. Místo toho, abyste se bránili, přijměte je jako šanci k růstu a zdokonalení vaší firmy.

Proměnit stížnosti a reklamace ve vítězství pro váš podnik je umění, které vyžaduje pozornost, empatii a strategický přístup. Každá stížnost poskytuje jedinečnou příležitost nejen k nápravě chyby, ale také k posílení vztahu se zákazníkem.

Mohlo by Vás zajímat:

4 tipy: Jak se chránit proti žalobám a právním sporům

Jak být úspěšný v e-commerce

Inzerce ve vyhledávačích: Jak snadno spustit reklamu na Googlu a Seznamu

Jak zvládnout platební morálku zákazníků a klientů


Proto nezapomeňte na pojištění odpovědnosti nebo zkuste našeho Průvodce pojištěním.