Šaty dělají člověka, firmu firemní identita

Víte, jak má váš byznys fungovat. A víte také, jak má působit? Vtiskněte svému podnikání tu pravou tvář pomocí několika jednoduchých zásad ohledně budování firemní identity a nastavení vizuálního stylu.

5 minut čtení
Obrázek ke článku Šaty dělají člověka, firmu firemní identita

Založili jste si právě svou první firmu nebo chcete více šlápnout do současného podnikání a očekáváte, že odteď bude všechno hlavně o reklamě? Pak si dejte pozor, abyste neudělali velmi častou chybu – jen samotná reklama k úspěchu nestačí. Abyste dokázali zákazníky přesvědčit, že to s podnikáním myslíte vážně a vyplatí se jim za vámi přijít, musíte nejprve věnovat dostatek času vytvoření promyšlené firemní identity.

Pod pojmem firemní identita (firemní styl, podniková identita nebo anglicky corporate identity) si představte především způsob prezentace vaší firmy veřejnosti, tedy jak chcete být vnímáni svým okolím a zákazníky. Pod firemní identitu patří také pravidla, která platí uvnitř firmy, protože úspěšná firma musí být perfektně vyladěná i zevnitř. Aby mohla být firemní identita účinná, musí stanovit a dodržovat pevná pravidla i způsoby prezentace, které firmu uvnitř sjednotí a navenek ji dokážou odlišit od konkurence.

Dobře promyslete název firmy

To první, co odlišuje každou firmu v očích zákazníků, je samotný její název. Vybrat vhodné jméno je proto jeden z nejtěžších úkolů, které vás při budování firemní identity čekají. Mělo by být na první pohled zajímavé, vzbudit pozornost, a zároveň vás jednoznačně identifikovat. Aby si název vaší firmy zasloužil označení „dobře zvolený“, měl by splňovat tato pravidla:

  • Být snadno zapamatovatelný, zajímavý a nápaditý.

  • Odlišit vás od konkurence.

  • Vztahovat se k oboru vašeho podnikání.

  • Lidé ho musí umět bez problému vyslovit a napsat.

  • Pokud směřujete i na zahraniční trhy, přemýšlejte rovnou v angličtině.

  • Nesmí být v rozporu s jiným již existujícím názvem firmy.

Zaregistrujte si doménu

Při vymýšlení vhodného názvu nezapomínejte, že vaše firma bude potřebovat i online prezentaci, především webové stránky a velmi pravděpodobně i eshop. Měli byste tedy vybírat název, ke kterému najdete volnou internetovou doménu. Především u eshopu je žádoucí, aby se název jeho značky shodoval s adresou webu.

Volných domén sice ubývá, ale můžete si pomoct tím, že do názvu zkusíte zařadit i různé předpony (get-, moje-, cesky-, e-, i-) nebo využijete jinou koncovku, která nemusí být pouze česká a může být součástí samotného názvu (např. ulož.to nebo testuj.to). A pokud vám dojde fantazie, zkuste klidně název firmy postavit na smyšleném slově, novotvaru nebo převzatém slově, kterému můžete vytvořit vlastní asociace a jen tak vám ho někdo nevezme (např. notino.cz, heureka.cz).

Příběh vaší firmy

Máte název firmy a internetovou doménu? Výborně! Můžete začít dávat dohromady příběh vaší firmy. Sepište si, proč jste firmu založili, co si od toho slibujete. Co chcete nabídnout zákazníkům a proč. S čím chcete dobýt trh. Zákazníci musí z vašeho příběhu cítit důvěru ve vaše služby, ztotožnit se s vaší filozofií. Zákazníkům nelžete ani nemlžte, jinak o ně přijdete ještě dřív, než je získáte. Součástí příběhu o vaší firmě by měly být i odpovědi na tři základní otázky zákazníků:

1. Co nabízíte?

2. Proč by si to měli koupit?

3. Proč zrovna od vás?

Všechny tyto argumenty pak logicky poskládejte do jednotného příběhu, který bude vévodit vašemu webu a všem dalším komunikačním kanálům. S přípravou textů se nebojte obrátit na profesionální copywritery, kteří dokážou ušetřit spoustu času především těm, kteří nevládnou slovem tak jistě jako svým podnikatelským záměrem.

Během přípravy příběhu o firmě je také potřeba dokončit, stanovit a začít používat interní pravidla a zásady vaší firmy, aby do sebe příběh firmy i její reálný provoz hezky zapadaly. Nezapomeňte mezi interními dokumenty ani na přípravu rozpočtu a obchodní strategie, tzv. byznysplánu. Jejich dodržování spolu s nastavenými pravidly je nejen základním ukazatelem životaschopnosti a udržitelnosti firmy, ale také klíčem k úspěchu a rozvoji firmy.

Logo – vaše poznávací znamení

Jakmile vytvoříte originální název firmy, zajistíte si vhodnou doménu a budete mít zcela jasno o vašem podnikatelském záměru, zkuste začít přemýšlet o logu. Nápadité logo hraje mnohem větší roli, než by se na první pohled mohlo zdát. Když se totiž lidem něco zalíbí, mnohem snadněji si to zapamatují a následně vybaví nebo na první pohled poznají mezi konkurencí. Povedené logo zvyšuje i důvěryhodnost vaší značky a webu. Využijete ho také např. pro podpis v emailu, prezentaci v online prostředí a na sociálních sítích, na vizitky, hlavičkový papír, propagační předměty nebo firemní vozidla a oblečení.

Jestliže se rozhodnete vytvořit logo sami a nesvěřit se do rukou profesionálních kreativců, nejprve se zkuste inspirovat u konkurence, světoznámých značek a úspěšných firem. Pomůže vám to s vymýšlením kvalitního konceptu a zároveň budete vědět, jaké prvky vyloučit, abyste nebyli zaměnitelní s někým jiným. Dávejte si pozor na správné barvy, vše musí dobře ladit – ideální logo obsahuje 1-2 barvy, maximum jsou 3. Logo musí být maximálně čitelné i v malém formátu, vyhněte se proto např. příliš ozdobným fontům a překombinování různých stylů, fontů, prvků a barev.

Při tvorbě loga vám dokážou pomoci i online nástroje, které jsou v řadě případů zdarma. Takové služby většinou pracují se spoustou dílčích prvků, ze kterých si můžete vlastní logo poskládat a vyladit. Za vyzkoušení stojí například:

  • Flaming text – program určený především pro tvorbu textového loga.

  • Canva – nabízí řadu předdefinovaných šablon a pracuje také s fotografiemi.

  • LogoFactory – umožňuje vytvořit logo pouze ve třech krocích.

  • Logaster – stačí vložit jméno vaší firmy a program navrhne nejen řadu log, ale pomůže vytvářet i vlastní firemní identitu.

Budování vlastní image

Nyní jste připraveni na to, abyste začali pracovat na vizuální stránce vaší firmy, služeb a produktů – neboli firemní image. Díky dosud připraveným podkladům budete moci připravit odpovídající grafiku, která se bude dobře hodit k vašemu oboru podnikání, strategii firmy i cílové skupině zákazníků. Grafika musí být jednotná a promyšlená pro všechny vaše komunikační kanály, typicky webové stránky, sociální média, reklamní bannery, ale také pro veškeré tištěné materiály, jako jsou letáky, plakáty či billboardy.

Pravidla pro používání grafiky je třeba pevně definovat v samostatném dokumentu, který se běžně označuje jako manuál firemní identity (manuál značky nebo také brand book). Ten definuje, jak správně používat vlastní logo, firemní barvy, písma a další vizuální prvky grafiky. Manuál firemní identity zajistí sjednocení všech informačních, propagačních a komunikačních kanálů, které si pak zákazníci dokážou na první pohled spojit s vaší značkou. Stejně jako copywriting, i manuál vaší značky a s ním související přípravu samotné grafiky může být výhodnější svěřit do rukou odborníků.

Na téma vytvoření úspěšné firemní identity si můžete přečíst spoustu odborných článků, studií a knih, a její přípravou pak strávit dlouhé měsíce. Zachovejte si ale nadhled. To hlavní, co potřebujete, je především vlastní odhodlání a „selský rozum“. Když si půjdete vytrvale za svým podnikatelským snem, bude i budování firemní identity logický a přirozený doplněk dalších činností, které podnikání vyžaduje.

V dalším článku se podíváme na to, jak si vytvořit kvalitní web.