Podnikání v době krize - jak ji přežít a snižovat rizika

S podnikáním je spojeno mnoho výzev a překážek. Jednou z těch nejnáročnějších, kterou budou muset podnikatelé překonat, je současná krize způsobená pandemií koronaviru. Přečtěte si, jak můžete krize přežít a předcházet jejich dopadům.

6 minut čtení
Obrázek ke článku Podnikání v době krize - jak ji přežít a snižovat rizika

Koronavirová krize zasáhla celou společnost. Mezi prvními, kteří pocítili její dopad, byli podnikatelé. Velké nadnárodní korporace stejně jako živnostníci na volné noze. Dopady na různá odvětví podnikání se ale výrazně liší. Některá nesou následky velmi špatně, jiná je taktak zvládají. Určité obory dokonce dokážou z krize dokonce těžit – a to platí o každé krizi.

Nebezpečí, ale i šance růst

Krizová situace na trhu s sebou přinesla nové možnosti, které podnikatelé mohou využít ve svůj prospěch. Během loňského roku musely například firmy zavřít kamenné prodejny nebo nechat většinu svých zaměstnanců pracovat z domova. Aby firmy přežily, jejich činnost se musela z velké části přesunout do online světa.

Krize donutila ke změnám i firmy, které do té doby nepatřily mezi typické technologické inovátory. I tradiční konzervativní firmy zmodernizovaly a digitalizovaly svou organizaci – tedy začaly více fungovat v online režimu. Řada dosud výhradně kamenných obchodů tak přesunula své zboží do e-shopů, podnikatelé začali komunikovat se zákazníky a obchodními partnery přes online platformy.

Podívejte se, jak s koronavirem zápasí třeba odvětví interiérových doplňků a designu. V krátkém video rozhovoru se o svoje postřehy podělila firma Radotín Manor Design.

 

Pokud vaše firma dosud výhod online světa vůbec nevyužila, už déle neotálejte. Za poslední rok se trh nevratně změnil a v online světě už natrvalo zůstane, i když se znovu otevřou kamenné prodejny. Nastalé změny v dlouhodobém měřítku povedou k výraznému zefektivnění podnikání. Díky plné měřitelnosti digitálního světa se mohou firmy mnohem efektivněji přizpůsobovat chování zákazníků i konkurenci na trhu.

Sedm kroků, jak chránit své podnikání

Přechod do online prostředí není jedinou možností, jak překonat tuto nebo další krize. Není ani samospasitelný. Firmu můžete vyvést z nejistého období – anebo se mu úplně vyhnout – kombinací více kroků:

  1. Průběžně sledujte a vyhodnocujte situaci. Na základě přesných dat vyhodnoťte, jaká je vaše situace na trhu a přizpůsobte tomu svou strategii. Zamyslete se nad vašimi silnými stránkami a ziskovostí vašich projektů. Zbavte se toho, co vám nevydělává.
  2. Plánujte v dlouhodobém měřítku. Kvalitní strategie nepracuje s krátkodobým řešením. Takové do budoucna může dokonce škodit. Myslete tedy dostatečně dopředu.
  3. Diverzifikujte (rozšiřte nabídku zboží a služeb). Uvažujte o nových směrech, kterým se vaše podnikání může vydat. Nebojte se přehodnotit cílový trh. Buďte otevření k zavedení nových produktů, kterými oslovíte měnící se trh. Navazujte nové formy spolupráce, které by vás mohly posunout vpřed.
  4. Zvyšte cashflow (přísun peněz do firmy). Snažte se najít a získat kapitál, který vaší firmě pomůže překlenout těžké období. Můžete si například od zákazníků vyžádat zálohy za služby.
  5. Pečujte o zaměstnance a zákazníky. Posilujte vztah se svými zaměstnanci i zákazníky. Vycházejte jim vstříc, buďte pružní. Snažte se poskytovat služby nejvyšší kvality. Loajalita je totiž v těžkých časech skutečně k nezaplacení.
  6. Zlepšete svou komunikaci. Otevřeně informujte zaměstnance, zákazníky i obchodní partnery o vašich aktivitách a stavu vašeho podnikání. Říkejte pravdu, i když nemusí být vždy příznivá. Vylepšete svou online prezentaci, vyšperkujte webové stránky a komunikaci na sociálních sítích.
  7. Pojistěte své podnikání. Změny ve firemní strategii mohou především v začátcích představovat určitý risk. Pomocnou ruku nabízí podnikatelské pojištění, které vás může ochránit proti špatným manažerským rozhodnutím nebo třeba odpovědnosti za způsobenou škodu.

Rozšíření nabídky může být pro firmy záchranou v těžkých časech. Důkazem jsou např. zkušenosti designového studia Radotín Manor Design. Management firmy ve video rozhovoru prozradil, jak je diverzifikace portfolia zachránila před kritickými dopady krize.

Naučte se šetřit

Ať už vaše podnikání balancuje na hraně nebo se zrovna hřeje na výsluní, vždy myslete na vyrovnané hospodaření. Neutrácejte víc, než vyděláte. Pravidelně analyzujte vaší situaci a vyhodnocujte, jestli zbytečně neplýtváte penězi. Zamyslete se nad tím, jak udělat váš provoz ještě efektivnější, odstraňte ztrátové produkty a procesy.

Šetřete ale pouze tam, kde to má smysl. Propouštění zaměstnanců kvůli snížení nákladů je sice z krátkodobého hlediska rychlé a efektivní, ale z dlouhodobého pohledu znamená ztrátu kvalitní a prověřené pracovní síly. Výhodnější by mohlo být například pozměnění odměňovacího systému, který můžete obnovit, až se bude firmě opět dařit.

Můžete také přehodnotit vaši situaci s dodavateli a zajistit si výhodnější platební podmínky. Rozpočtu pomůže i opuštění nevyužívaných prostor a snížení plateb za pronájem. Cestou k úsporám může být také outsourcing, tedy zapojení externistů, kteří pružně pokryjí dočasné potřeby. Zkuste využít aktuální vládní pobídky pro posílení ekonomiky, kam patří např. dočasné daňové úlevy, příspěvky na platy zaměstnanců nebo podpora vybraných oborů podnikání.

Hlavně buďte aktivní

Zmíněné kroky jsou stále jen částí vašich možností. Podnikatelé, kteří chtějí být úspěšní v každé době, musí především rychle a pružně reagovat na okolnosti. Nenechte si ujít žádnou příležitost, která vám alespoň částečně zajistí příjmy. Využijte možností, které trh nyní nabízí. Je velmi pravděpodobné, že mnoho současných změn přetrvá i po koronavirové krizi. Byla by chyba zůstat pozadu.