Jak začít podnikat - přehledný postup, díky kterému na nic nezapomenete

Možná už víte, jaká forma podnikání je pro vás nejvýhodnější. Teď je na čase zjistit, jak skutečně na to. Přečtěte si, co si pojistit při zakládání firmy, a ujistěte se, jestli se vám vyplatí zakoupit už existující subjekt.

5 minut čtení
Obrázek ke článku Jak začít podnikat - přehledný postup, díky kterému na nic nezapomenete

Díky minulému článku jste se mohli rozhodnout, jaký typ firmy bude pro vás nejlepší založit. Možná se ale bojíte absolvovat celý proces zakládání firmy kvůli jeho časové náročnosti. Pokud nechcete zakládat firmu úplně od začátku, můžete si koupit už vytvořenou, tzv. ready-made společnost. Takové firmy vznikají tak, aby byly připraveny k prodeji a převedení na nového majitele. Jedná se o firmy, které by měly splňovat všechny náležitosti a zákonné požadavky, ale nikdo s nimi dosud žádným způsobem nenakládal. Mají také přiděleno identifikační číslo a splacen základní kapitál.

I když ale dostanete potvrzení, že kupovaná společnost nikdy nevyvíjela žádnou nekalou činnost, úplnou jistotu nemůžete mít nikdy. Dávejte si také pozor na nabídky prodeje firem s dlouhou a nepřehlednou historií. Jen těžko totiž zjistíte, co se po dobu jejich činnosti dělo, nebudete mít kontrolu ani nad uzavřenými smlouvami a účetnictví takových firem bývá nezřídka v dost „zanedbaném“ stavu. Založení nové vlastní firmy je tedy sice o něco zdlouhavější, ale bezpečnější volba.

Sídlo firmy – fyzické nebo virtuální?

Tak jako musí mít každý člověk své trvalé bydliště, musí mít i každá firma zapsané své sídlo podnikání. Tímto sídlem může být jakákoli adresa nemovitosti. S umístěním sídla musí majitel dané nemovitosti podepsat písemný souhlas.

Kromě fyzického sídla můžete využít i sídlo virtuální: od poskytovatele virtuálního sídla si levně pronajímáte pouze adresu, kterou ale fyzicky většinou vůbec nevyužíváte. Virtuální sídlo se hodí především pro začínající podnikatele, kteří chtějí mít při rozjezdu minimální náklady a nepotřebují vlastní kancelář.

Samotné založení firmy

Jakmile budete mít jasno ve všech výše uvedených oblastech, můžete se vrhnout na samotné založení firmy. Pokud vše nesvěříte rovnou do rukou odborníků (typicky advokátních kanceláří a notářů), kteří vás celým procesem provedou, čeká vás následující postup:

1. Výběr notáře a příprava notářského zápisu.

Společnost jednoho společníka bude mít zakladatelskou listinu, dva a více společníků pak společenskou smlouvu. V notářském zápisu bude uvedeno vše potřebné pro provoz firmy – jak se jmenuje, výše základního kapitálu, číslo účtu, počet jednatelů a způsob jejich jednání, pravidla pro jednání valné hromady a případné další detaily. Notář vám také pomůže zkompletovat vyplnit potřebné dokumenty.

2. Návštěva živnostenského úřadu, kde zde získáte živnostenské oprávnění.

Budete k tomu potřebovat notářský zápis zakladatelské listiny či společenské smlouvy a souhlas s umístěním sídla. V případě, že se rozhodnete podnikat v oblasti, pro kterou nemáte požadované vzdělání nebo praxi, musíte dodat i Prohlášení odpovědného zástupce, který bude odpovídat za provozování živnosti.

3. Návštěva banky.

Ve své zakladatelské listině si určujete i tzv. správce vkladu, který má na starost založení speciálního bankovního účtu pro vklad základního kapitálu. K založení účtu je zapotřebí notářský zápis zakladatelské listiny nebo společenské smlouvy. O vložení základního kapitálu na účet vám banka vystaví potvrzení o vkladu. Jakmile bude společnost založená, můžete speciální účet v bance převést na podnikatelský nebo jej úplně zrušit a peníze si vybrat. Oprávnění toto učinit má pouze jednatel.

4. Další návštěva notáře, kterému doložíte potvrzení o vkladu základního kapitálu. Notář poté může dokončit proces založení firmy.

Placení daní, odvodů a pojištění

Jak už víte, majitel firmy má o něco složitější „papírování“ než živnostník. Firma musí především povinně vést účetnictví a zveřejňovat účetní závěrky v obchodním rejstříku. Zpracování těchto dokumentů vyžaduje odbornou znalost, zkušenosti a praxi, a vyplatí se oslovit externí kvalifikované odborníky. Pokud se rozhodnete pro interní vedení účetnictví, musíte počítat s výdaji za nákup účetního softwaru a náklady na odborného zaměstnance, které jsou obvykle několikanásobně vyšší než cena práce účetní firmy.

Na další činnosti, které by měly následovat po založení firmy, se podíváme příště.