8 tipů co udělat před založením eshopu

Chystáte se prodávat své zboží na internetu? Vybrali jsme pro vás 8 tipů, na co byste neměli zapomenout, než svůj eshop spustíte. S dobrou strategií pro online prodej budete mít mnohem větší šanci na úspěch u zákazníků.

4 minuty čtení
Obrázek ke článku 8 tipů co udělat před založením eshopu

Ať už máte vlastní produkty nebo chcete prodávat výrobky svého obchodního partnera, potřebujete zprovoznit moderní a spolehlivý obchodní kanál. A protože kamenným prodejnám nesvědčí ani současná situace ani vývoj technologií, vyplatí se uvažovat především o eshopu, který neomezuje provozní doba, neochota prodavačů ani dopady epidemií.

1. Začněte nákupem domény

Doména představuje název vašeho internetového obchodu a zároveň jeho adresu. Vybírejte název tak, aby byl pokud možno krátký, originální, snadno zapamatovatelný, jednoduchý a vyvolával emoce. Většina atraktivních názvů je už sice dávno rozebraná, ale můžete si pomoct tím, že do názvu zkusíte zařadit i různé předpony nebo využijete jinou než českou koncovku, která se může stát i součástí názvu (jako třeba služby ulož.to nebo testuj.to).

2. Určete vaši cílovou skupinu

Zdaleka ne vždy platí, že čím víc zákazníků na váš eshop přijde, tím víc vyděláte. Nemůžete se zkrátka trefit do vkusu každému. Snažte se raději přesně definovat svoji cílovou skupinu zákazníků a těm váš eshop maximálně přizpůsobit.

3. Sledujte konkurenci

Konkurence se nikdy nezbavíte, je proto potřeba ji důkladně poznat, najít její silné a slabé stránky a promyslet, jak se od ní odlišit. Konkurence nás nutí být stále lepší a posunovat se vpřed, proto za ni buďte vděční a nesnižujte se k jejímu napadání nebo zesměšňování. Nabízejte kvalitní služby a srovnání ať si udělá sám zákazník.

4. Definujte své unikátní prodejní argumenty (USP)

Jakmile dokonale poznáte konkurenci, je třeba se zaměřit na svůj vlastní byznys. Zamyslete se, jak můžete konkurenci předstihnout, objektivně vyhodnoťte svoje silné a slabé stránky a postavte svůj byznys na oblastech, ve kterých vynikáte. Hledejte nejlépe takové argumenty, které konkurence nedokáže napodobit.

5. Eshop na míru nebo na šabloně?

Stejně jako při tvorbě webových stránek si můžete vybrat, jestli si chcete nechat vytvořit eshop zcela na míru u profesionálů, nebo využít komerční šablony, které stačí jen naplnit daty. Výroba eshopu na míru je náročnější, než u tradičního webu, proto za ni zaplatíte vyšší částku v řádech stovek tisíc.

Pokud využijete některou z komerčních šablon, nebudete sice mít úplně originální design, ale eshop můžete zprovoznit v řádu několika dnů, s ověřenými procesy pro celý nákup od vložení zboží do košíku přes jeho zaplacení přes platební bránu až po automatické vygenerování potvrzení objednávky. Mezi spolehlivé poskytovatele služeb pro tvorbu eshopů prostřednictvím šablon patří Shoptet, Webnode, Wix, Solidpixels, eStránky nebo InPage. Pro práci s nimi nepotřebujete žádné předchozí znalosti práce s webem.

6. Zajistěte bezproblémové objednávky

Před spuštěním eshopu si stanovte jeho pevnou provozní strategii, především pro proces objednávek. Musíte mít jasno zejména v tom, jak se ve vašem eshopu bude platit, jaká bude logistika a jaké nabídnete způsoby dodávání objednávek.

7. Uveřejněte obchodní podmínky

Obchodní podmínky jsou klíčovým dokumentem každého eshopu. Neměl by v nich chybět:

  • Název a identifikační údaje vašeho eshopu
  • Název a základní charakteristiky zboží nebo služeb v nabídce vašeho eshopu.
  • Částka, kterou zákazník skutečně zaplatí, tedy cena zboží i všech případných doplňkových služeb, daní nebo poplatků.
  • Náklady za dopravu.
  • Způsob platby a podmínky dodání.
  • Poučení o právu na odstoupení od smlouvy do 14 dní od nákupu.
  • Svolení k ukládání souborů cookies s možností toto svolení později odvolat.
  • Postup v případě reklamace.
  • Ochrana osobních údajů (GDPR).

8. Pamatujte na reklamační řád

Každý eshop musí mít na svých stránkách uveřejněn reklamační řád. Podle zákona o ochraně spotřebitele má obsahovat informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady prodávaného zboží, podmínky reklamace a provádění záručních oprav a délku záruky.

Pokud předchozí tipy správně zapracujete do vašeho eshopu, budete na dobré cestě stát se úspěšným online prodejcem. Teď už potřebujete své zboží dostat co nejblíže lidem. Nejlepší tipy k tomu vám prozradíme příště.